Dirbtinis intelektas – mano akys
Medijų rėmimo fondo logotipas
Autoriaus nuotrauka
Kas pakeis baltąją lazdelę arba vedlį šunį?
Eglė Jarmolavičiūtė
Parašas po straipsniu

Ar dažnai vaikščiodami mieste pagalvojate, kaip gera būtų eiti greičiau, nebijoti atsitrenkti į stulpą? Kaip dažnai priėję remontuojamo šaligatvio atkarpą pasimetate ir nebežinote, ką daryti? Kaip dažnai apskritai vengiate savarankiškai išeiti į miestą? 

Tiesa ta, kad savarankiškas judėjimas mieste neregiui iš tiesų kelia daug streso. Todėl vieni renkasi be lydinčio žmogaus niekur neiti, kiti, sukandę dantis, ryžtasi eiti. Vieni renkasi pavežėjus, nes judėjimas viešuoju transportu kelia per daug streso, kiti vaikšto tik išmoktais maršrutais. Išėjimas į miestą savarankiškai – neregiui tarsi tokia nuolatinė streso būsena, mat niekada nežinai, kas įprastame kelyje pasikeis: gal bus paliktas atvertas šulinys, gal kelio remontas, gal dėl triukšmo nepastebimai nuklysime ir pasiklysime. Tokie nerimo jausmai – viso pasaulio neregių kasdienybė. Lietuvoje statistika išties šokiruojanti, apklausos duomenimis, net 90 procentų neregių savarankiškai iš namų niekur neišeina. 

Lietuvoje šunų vedlių rengimo programa dar tik įgauna aiškesnius ateities kontūrus. Bet iki šiol savarankiškai judėti neturėjome jokio kito varianto, išskyrus baltąją lazdelę, jei neskaičiuosime tų, kurie gėdydamiesi lazdelės vietoje jos eidami priešais save laiko skėtį ar lagaminą ant ratukų. 

Štai! Pagaliau neregių džiaugsmui robotikos inžinerijos įmonė „Glidance“, įkurta 2023 metais Sietle, Vašingtono valstijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV), pradėjo kurti visiškai revoliucinį prietaisą neregiams „Glide“, kuris turėtų padėti judėti savarankiškai ir užtikrintai. Jo pagrindinis privalumas prieš baltąją lazdelę yra tas, kad tai prietaisas, kuris pats važiuoja, taip vesdamas neregį saugiausiu keliu, apvesdamas stulpus, padedantis tiesiai kirsti gatvę. 

Žodis „glide“, išvertus į lietuvių kalbą, reiškia „sklandyti“, o įmonės pavadinimas „Glidance“ – sudurtinis žodis – „sklandyti“ ir „šokti“. Tai tarsi trumpas šio naujo prietaiso reprezentacinis šūkis: „Prietaisas, padėsiantis judėti taip lengvai ir užtikrintai, tarsi sklandytume ir šoktume“. 

Mano asmeninė pažintis su „Glide“ buvo labai dinamiška. Kai aptikau feisbuko grupėje „AI for the Blind“ įrašą apie „Glide“, pagalvojau, kad čia yra visiška nesąmonė – vaikščioti gatvėmis su keistu daiktu. Bet pasigilinau plačiau ir dabar neabejoju, kad jeigu viskas bus taip, kaip žadama, tai neabejotinai bus pats geriausias kada nors neregiams iki šiol sukurtas prietaisas. 

Kovo 25 dieną vyko virtuali „Glide“ prietaiso demonstracinė diena. Tad ir pasidalinsiu su jumis tuo, ką sužinojau. 

Pradėkime nuo „Glide“ dizaino. Deja, turbūt tie, kas gėdijasi imti baltąją lazdelę, dar labiau gėdysis vaikščioti su „Glide“, mat jis primena šluotą (artimiausias išvaizdos pavyzdys būtų „Dyson“ firmos šluota-siurblys), tad neregys nebeatrodys kaip neregys, o labiau kaip gatvių valytojas. Štai kaip aprašoma „Glide“ išvaizda oficialiame puslapyje: „20-ies centimetrų aukščio suapvalinto korpuso įrenginys su dviem juodais 18 centimetrų ratais ir raudonu bamperiu priekyje. LED žiedas dalija pagrindinį korpusą į dvi dalis: apatinė pusė yra juoda, o viršutinė – balta. Prie pagrindinio korpuso pritvirtinta rankena su baltu teleskopiniu stiebu. Rankena yra sušvelnintos trikampės formos ir turi garsiakalbį, mikrofoną bei kamerą. Laikomoji dalis padengta juoda guma ir turi centrinį įvesties mygtuką bei kairės ir dešinės pusės lytėjimo grįžtamojo ryšio zonas. 

Raudonas priekinis bamperis yra ir bamperis, ir rankena, jei prireiktų prietaisą nešti, taip pat jei reikia jį pastatyti norint ką nors daryti abiem rankomis. „Glide“ sveria apie tris kilogramus, tačiau kadangi kol kas sukurtas tik prototipas, svoris gali kisti. Labiausiai jo svoris priklauso nuo baterijos. O ji sukurta tokio dydžio, kad prietaisas veiktų šešias valandas. Jei jis nešamas, jutikliai aktyviai nenaudojami. 

Prietaisas turės išties didelius, 18 centimetrų aukščio, ratus, kad galėtų nesunkiai įveikti šaligatvio nelygumus, medžių šaknis ir panašiai. Ratai bus lengvai nuimami, kad būtų galima juos išvalyti. „Glide“, be abejo, bus atsparus vandeniui, ne tiek, kad galėtumėte su juo plaukioti, bet jam nebaisus stiprus lietus, net jei aptaškytų nedrausmingas vairuotojas ar nedidelė banga prie jūros – galėsite nuvalyti „Glide“ ir toliau juo naudotis.“  

Buvo planuojama, kad prietaisas turės įkrovimo stotelę, tačiau tam pasipriešino neregių bendruomenė, teigdama, kad nori paprasto būdo įkrauti „Glide“ – taip pat, kaip ir savo mobilųjį telefoną. Tad „Glide“ bus įkraunamas per „USB Type C“ jungtį. 

Kaip jau minėjau, prietaisas turės teleskopinę rankeną. Tai reiškia, kad jo aukštis bus reguliuojamas nuo maždaug 121 iki 182 centimetrų. Pagalvota ir apie tai, jei reiktų prietaisą supakuoti, kad užimtų kuo mažiau vietos. Teleskopinė jo dalis vieno mygtuko paspaudimu atsiskiria nuo pagrindinės dalies, kad įrenginį būtų įmanoma sudėti į dėžę ir panašiai. 

Prietaisas naudoja dvi stereo kameras, taip galėdamas sukurti trijų demencijų vaizdą. Viena kamera nukreipta labiau į pagrindą, kad matytų šaligatvio bortelius ir panašiai, kita – nukreipta labiau į priekį ir šiek tiek į viršų, kad matytų, kas yra priekyje ir virš mūsų. Taip pat „Glide“ turi infraraudonųjų spindulių jutiklius, kad galėtų matyti ir naktį, ir akinant saulei. Rankenoje įmontuoti ir garsiakalbiai, ir mikrofonai, kad galėtumėte bendrauti su „Glide“. Pavyzdžiui, paprašyti „Glide“ rasti registratūrą. Prietaisas turi tris mygtukus. Jei „Glide“ sako, kad mato liftą kairėje, registratūrą centre ir kėdes dešinėje, galime tiesiog paspausti kairįjį, centrinį arba dešinįjį mygtuką ir „Glide“ nuves prie pasirinkto objekto. Taip pat kairėje ir dešinėje rankenos pusėje yra įmontuoti iškilaus paviršiaus fragmentai, kurie vibruodami iš anksto informuos, jei „Glide“ ketina staigiai sukti į kurią nors pusę, arba kai „Glide“ pradeda judėti link jūsų pasirinkto objekto. Nugarinėje rankenos dalyje bus ir programuojamas mygtukas. O taip pat ketinama sukurti ir „švyturį“, kurį galima bus palikti, tarkime, kavinėje ant staliuko, nueiti į tualetą ir „Glide“ atves jus prie to staliuko, ant kurio palikote „švyturį“. 

 

Testavimas – kaip tai veikia? 

Renginio metu buvo rodomas vaizdo įrašas su garsiniu vaizdavimu, pasakojančiu, kaip vyras ruošiasi išeiti susitikti su draugu. Jis savo namų prieangyje rišasi batus, užsirišęs juos ieško savo prietaiso, kviesdamas jį „Hey, Glide, kur tu?“ „Glide“ jam atsako, kad esu čia, šimtu procentų įkrautas, vaikščiojimo laikas – šešios valandos. Išėjęs į lauką žmogus patraukia bamperį ir pastato prietaisą į vaikščiojimo padėtį. Girdime tai patvirtinantį pyptelėjimą. Vyras pastumia „Glide“ ir girdime patvirtinimą, kad linija rasta. Tai reiškia, kad „Glide“ mato kelią, jo ribas ir kliūtis, tad juo saugu eiti. Žmogui einant parku, vienoje vietoje trečdalį jo tako užima medžio šaka ir „Glide“ pasisuka į dešinę, kad saugiai apvestų jį aplink kliūtį. Žmogus, einantis su „Glide“, gali pasirinkti jam patogų ėjimo greitį, prietaisas prisitaikys. Maksimalus greitis, kuriuo saugu eiti su „Glide“, yra maždaug 8 kilometrai per valandą. Toliau vaizdo įraše rodoma, kaip žmogus artėja prie sankryžos su keliu be šaligatvio. Tada „Glide“ sulėtina greitį, suveikia „Glide“ stabdžiai. Žmogus informuojamas, kad artėjama prie sankryžos, kad ji yra už vieno metro ir kelias veda tiesiai, į kairę ir į dešinę. Žmogus pasirenka mygtuką iš kairės, ir prietaisas sukasi į kairę. Prieš pat gatvę „Glide“ tarp dviejų stulpų sustoja. Žmogus pasiklauso garso ir stumia „Glide“ į priekį, kad kirstų gatvę. Tačiau prietaisas staigiai pasisuka į kairę pusę. Taip atsitiko todėl, kad „Glide“ yra apmokytas: jei nėra šaligatvio, reikia eiti kelkraščiu, kur nėra transporto. Kai „Glide“ pamato šaligatvį – iš karto žmogų nuveda link jo. Po kurio laiko girdime įspėjimą, kad už vieno metro yra sankryža, ir „Glide“ informuoja, kad šaligatvis yra kairėje, priešais ir dešinėje pėsčiųjų perėjos, ir visiškai sustoja. Žmogus pasirenka centrinį mygtuką, kad pereitų priešais esančią gatvę ir pastumia „Glide“. Prietaisas dar kartą sustoja prie pat kelio. Kai žmogus įsitikina, kad eiti saugu, paspaudžia mygtuką, kad atrakintų „Glide“ stabdžius. Taip „Glide“ perveda jį tiesiai per gatvę ir informuoja, kai kertama gatvė baigiasi. Po kelių minučių ėjimo „Glide“ pastebi šaką maždaug žmogaus ūgio lygyje. Kad jis apeitų šaką, „Glide“ turėtų jį nukreipti nuo šaligatvio borteliu žemyn, todėl įspėja, kad už vieno metro yra kliūtis virš galvos, priveda prie šakos ir sustoja nuo jos tokiu atstumu, kad žmogus galėtų ją paliesti. Žmogus pakelia šaką, pasilenkęs ją apeina ir toliau eina tiesiai šaligatviu. Kai „Glide“ negali saugiai apeiti kliūties, jis apie ją informuoja žmogų ir priveda tokiu atstumu, kad galėtų pats ją įvertinti ir nuspręsti, ką daryti toliau. 

Žmogus pereina parduotuvių ir kavinių kvartalą, pereina sankryžą ir atsiduria kvartalo kampe. „Glide“ informuoja, kad perėja kairėje, šaligatvis ir laiptai priekyje. Žmogus pasirenka atitinkamą krypties mygtuką, tad jam reiks lipti laiptais. „Glide“ informuoja, kad juda link laiptų į viršų. Prietaisas visada stengsis žmogų privesti prie turėklo. Kai „Glide“ informuoja, kad pasiekė laiptus, žmogus susiranda turėklą, pakelia prietaisą ir užlipa laiptais. Kai „Glide“ pamato slenkstį ir įvertina, kad jis per aukštas pervažiuoti, tiesiog informuoja apie tai žmogų ir pristabdo prie jo artėjant. Vyras pastumia bamperį į priekį kaip svertą, kad pakeltų „Glide“ virš slenksčio, ir toliau eina į priekį. Tai buvo maždaug penkių centimetrų aukščio slenkstis, todėl jam reikėjo tik šiek tiek pakelti prietaisą. Štai ir kelionė baigta. 

 

Kūrėjų planai 

Renginio metu kūrėjai ne kartą akcentavo, kad tai nėra galutinė „Glide“ versija, kad jie nuolat bendradarbiauja su neregių bendruomene ir atsižvelgia į jos prašymus. 

Vienas iš klausimų renginio metu buvo, ar „Glide“ bus galima susieti su, tarkime, „Google“ žemėlapiu ir tiesiog pasakyti „Nuvesk mane į artimiausią maisto prekių parduotuvę“. Kūrėjai atsakė, kad svarsto įvairias navigacijos galimybes, taip pat ir galimybę išsaugoti jau nueitą maršrutą, kad kitą kartą „Glide“ pats nuvestų, kur reikia. Bet kol kas fokusuojamasi į saugų kliūčių išvengimą. Taip pat galvojama ir apie GPS navigaciją, paprašant nuvesti į konkrečią vietą. Taip pat kalbėta ir apie navigaciją prietaiso viduje, tarkime, jeigu kas nors eidamas su „Glide“ išsaugotų duomenis, kur kas yra, kitas žmogus, turintis „Glide“, galėtų jais sekti. Pavyzdžiui, jei aš išmokyčiau savo „Glide“ prietaisą prekybos centre surasti tam tikras parduotuves, galėčiau maršrutu pasidalinti su kitais „Glide“ vartotojais. Kūrėjai sako, kad dirbs su šiomis galimybėmis, bet jos nebus prieinamos greituoju laikotarpiu. 

Renginio dalyviams kilo klausimas ir apie oro sąlygas. Kūrėjai akcentavo, kad prietaisas tikrai sandarus ir jam nebaisus lietus ar sniegas. Jis veiks nuo minus 20 laipsnių iki plius 43 laipsnių temperatūroje. Kol kas tiksliai nežinoma, kaip jis veiks ant sniego, atliekami bandymai. 

 

Įsigijimo prognozės 

Atėjo laikas pakalbėti apie taip pat svarbų dalyką – kainą. „Glide“ prietaisas turėtų kainuoti 1500 JAV dolerių ir prisidėtų 30 JAV dolerių per mėnesį prenumerata, palaikanti nuolatinį dirbtinio intelekto (DI) mokymąsi, DI kūrimą ir atnaujinimus. Įrenginį bus galima išbandyti 60 dienų nuo įsigijimo ir jei jis netiks, atgauti sumokėtus pinigus jį grąžinus. 

Kai buvo paskelbta, kad galima šį prietaisą užsisakyti iš anksto, tai padarė labai daug žmonių, todėl kol kas išankstinio užsakymo galimybės nėra. Planuojama, kad tiems, kas spėjo užsisakyti, „Glide“ bus pradėtas pardavinėti jau šį rudenį, o visiems kitiems – nuo kitų metų pradžios. 

„Glide“ kūrėjai planuoja prietaiso parodomąjį pasaulinį turą. Jei įdomu, datas ir daugiau informacijos galite rasti jų interneto svetainėje https://glidance.io

Kol kas visa žinoma informacija, kuria pasidalinau, yra tarsi reklama, mat, kaip jau supratote, prietaisas yra dar kuriamas. Kaip jis realiai veiks, bus galima sužinoti tik pradėjus naudoti. Taip pat akivaizdu, kad jis tobulės. Kaip sako kūrėjai, po šimto, tūkstančio, dešimties tūkstančių dienų jis nebebus toks pat, koks buvo pirmąją dieną. Mes kiekvienas atskirai turėtume įvertinti ir kainą, ir anglų kalbos žinias, ir galimybes jį atsisiųsti iš gamintojų. Mat kaina nurodyta JAV piliečiams, mums teks mokėti importo mokesčius. 

Aš tikrai žinau, kad įsigysiu šį prietaisą ir išbandysiu. Galbūt pavyks nuvykti į demonstracinį renginį. Būtinai parašysiu kitą straipsnį, kai tik sužinosiu ką nors nauja. 

 

Nuotrauka. Dirbtinio intelekto produktas „Glide“ pretenduoja tapti rimta alternatyva baltajai lazdelei / gamintojų nuotr. 

Nuotraukoje šviesią dieną iš priekio užfiksuota parko alėja vaikštinėjanti pagyvenusi azijietė, priešais save dešiniąja ranka stumianti šviesų prietaisą. Įrenginį sudaro tamsi apvali rankena, šviesus kotas ir šviesi apatinė dalis su dviem tamsiais šoniniais ratais. Moteris vilki šviesią palaidinę ir prasegtą švarką, mūvi tamsias kelnes ir ant kairiojo peties laiko didelį tamsų rankinuką. Jos į viršų pakreiptą galvą supa kiek išsitaršę šviesūs plaukai, lūpos švelniai šypsosi. Abipus žaliuoja medžiai, pro kurių šakas skverbiasi saulės šviesa, kairėje aukštyn stiebiasi smulkiažiedės gėlės, dešinėje auga krūmai. Tolėliau kairėje nuotraukos pusėje stovi šviesus dviaukštis pastatas. Senjorė atrodo atsipalaidavusi, tarsi mėgautųsi malonia diena, pasitikėdama priešais save stumiamu prietaisu „Glide“. 

[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]