Laiko juosta
Išvykimo terminalas draugiškas žmonėms su regos negalia
 
Parašas po straipsniu

Vasario 4 dieną naujasis Vilniaus oro uosto išvykimo terminalas oficialiai atvėrė duris keleiviams. Oro uosto administracija paskaičiavo, kad per valandą čia galės būti aptarnauta iki 2,4 tūkstančių keleivių. Tarp jų ir tie, kurie turi individualių poreikių. Prieinama terminalo aplinka žmonės su negalia galėjo įsitikinti jau praėjusių metų lapkričio mėnesį, kai buvo pakviesti į specialiai jiems suorganizuotą naujojo išvykimo terminalo pristatymą. Bet iki to buvo atlikta daug rimtų darbų. 

Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (LASS) aplinkos prieinamumo specialistas Vytautas Gendvilas jau ne vienus metus lankosi sostinės oro uoste, nes darbuotojai nuolat klausia, ką padaryti, kad žmonėms su regos negalia būtų geriau, patogiau, prieinamiau. Įrengiant naująjį išvykimo terminalą, Vytautas čia tapo kone nuolatiniu svečiu. Ruošiant tiesti vedimo linijas buvo paprašyta, kad jos kontrastuotų su grindų danga ir į pastabas buvo atsižvelgta. Grindų danga išvykimo terminale yra šviesi, o vedimo linijos – tamsios. Užrašai brailio raštu atsirado prie pagalbos išsikvietimo mygtuko, liftuose. Užrašai atsirado ne tik ant pačių mygtukų, bet greta yra ir tekstai brailio bei iškiliuoju raštu su paaiškinimais. Pavyzdžiui, kuriame aukšte kokios paslaugos teikiamos. Taktiliniai vaikščiojamojo paviršiaus indikatoriai veda nuo įėjimo link specialiosios pagalbos iškvietimo mygtuko. Jei keleivis nori būti palydėtas, prie jo, paspaudusio pagalbos mygtuką, ateis atsakingas darbuotojas ir lydės iki lėktuvo. Lėktuvo įgulos žmogus rūpinsis keleiviu skrydžio metu. Tiems, kas gali informaciją perskaityti dideliuose oro uosto ekranuose, tačiau gali trukdyti pernelyg akinančios šviesos, sklindančios iš šonuose kabančių reklaminių ekranų, jos prigesintos. Dar papildoma švieslentė su skrydžių informacija yra įrengta žmogaus akių lygyje. Silpnaregiui keleiviui yra patogu prieiti visai arti ir perskaityti „prikišus nosį“. Šiuolaikiniame interjere įprasta naudoti daug stiklo. Jo yra ir naujajame išvykimo terminale. Iš pradžių ant stiklų maždaug 1-1,5 metro aukštyje buvo užklijuoti nedideli juodi lėktuvėliai, tačiau LASS specialistui išsakius abejonę dėl kontrasto, greta dar atsirado ir geltonų lėktuvėlių. „Įspėjamieji ženklai maždaug metro aukštyje buvo nekontrastingi, nes jei bus patalpoje daug tamsiai apsirengusių žmonių, stiklo su lėktuvėliais galima nepastebėti, – aiškina Vytautas Gendvilas, – todėl buvo įvesta papildoma geltona spalva.“ 

Teko ir kai ką koreguoti atliekant prieinamumo darbus. Pirmą kartą taktiliniai vaikščiojamojo paviršiaus indikatoriai Vytautą vedė link specialiosios pagalbos iškvietimo mygtuko, tačiau ne visai tiksliai. Vytautui išsakius pastabų, grindų plokštė buvo pakeista ir indikatoriai sudėti taip, kaip reikia. Vytautas džiaugiasi, kad naujajame išvykimo terminale 1-4 įlaipinimo vartai pažymėti TOKIAIS DIDELIAIS skaičiais, kad ir jam pamatyti nėra sunku. 

„Dabar svarbu, kad visa tai, kas padaryta dėl prieinamumo, nebūtų užstatyta gėlių vazonais, užklota kilimais ar apstatyta reklaminiais stendais“, – sako LASS aplinkos prieinamumo specialistas. 

Į visas LASS specialisto pastabas nuolat reagavo Vilniaus oro uosto darbuotoja Aušra Burškienė. Ačiū jai ir visam oro uosto kolektyvui, nes jei taip žmones su regos negalia girdėtų visos viešosios įstaigos, kaip girdi oro uosto darbuotojai, gyventi ir judėti viešosiose erdvėse būtų daug kartų paprasčiau! 

Nerija Kaulakienė 

 

Nuotrauka. Skrydžių informacija yra įrengta ir žmogaus akių lygyje, tad silpnaregiui keleiviui patogu skaityti „prikišus nosį“ / LASS archyvo nuotr. 

Nuotraukoje iš nugaros nuo krūtinės iki viršugalvio užfiksuotas vyras, stovintis priešais ant medinės sienos maždaug akių lygyje kabančią švieslentę. Jis vilki tamsią striukę ir yra užsidėjęs tamsią kepurę, iš po kurios kyšo trumpi tamsūs plaukai. Švieslentės viršuje foną sudaro tamsus pasaulio žemėlapis. Viršutiniame kairiajame kampe dideliais šviesiais skaičiais nurodytas laikas, o mažesniais po juo – data. Viršutiniame dešiniajame kampe yra užrašas: „Vilnius Airport“ (Vilniaus oro uostas), smulkesnis neįskaitomas tekstas ir kvadratinis logotipas apvalintais kampais. Viduryje pavaizduoti virš horizontalios linijos kylančio lėktuvo kontūrai ir žemiau didelėmis raidėmis užrašyta: „Departures“ (Išvykimai). Didžiąją tamsios švieslentės dalį užima lentelė, kurioje šviesiomis raidėmis pateikta informacija anglų kalba. Iš kairės į dešinę nurodomi laikai, miestai, oro linija, skrydžio numeris ir įlaipinimo vartai. Dešiniausiąjį stulpelį uždengia vyras, galimai ieškantis informacijos apie savo skrydį. 

[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]