Ir kūnui, ir sielai
Autoriaus nuotrauka
Stalo žaidimas, kuris vienija
Rasa Milerytė
Parašas po straipsniu

Stalo žaidimai – populiarus ir turiningas laisvalaikio užsiėmimas, praplečiantis žinias, suteikiantis gerų emocijų ir stiprinantis tarpusavio ryšį. Tačiau tik mažytė dalis stalo žaidimų yra pritaikyti žmonėms su regos negalia. O lietuviškų stalo žaidimų, adaptuotų neregiams, praktiškai nėra. Eligijaus Girdenio ir Damiro Samarino dėka nuo šiol stalo žaidimu gali džiaugtis ir regos sunkumų patiriantys žmonės. Moksleiviai iš Mažeikių sukūrė pirmąjį kryžiažodžių tipo stalo žaidimą žmonėms su regos negalia, kurį kartu gali žaisti ir neregintys, ir regintys žmonės. 

Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazijoje besimokantiems jaunuoliams idėja sukurti stalo žaidimą neregiams gimė 2022-ųjų spalį. Viskas prasidėjo nuo paprastos mokyklinės užduoties per verslumo pamoką – tiesiog sukurti stalo žaidimo koncepciją ir parengti verslo planą. D. Samarinas pasakoja, kad norėjosi sukurti kažką unikalaus ir nestandartiško, žaidimą, kuris skirtųsi nuo tų, kuriuos žaidžiame dažniausiai. Bediskutuojant išsirutuliojo inovatyvi idėja – stalo žaidimas žmonėms su regos negalia. Tokį sprendimą pakurstė ir tai, kad abiem vaikinams svarbu socialinis teisingumas, o taip pat ir nuostaba, kad pasaulyje jiems nepavyko aptikti nė vieno aklųjų bendruomenei skirto žodžių žaidimo. Mažeikiškių tikslas – kurti gražesnį ir teisingesnį pasaulį, o skleidžiant žinią apie žaidimą atkreipti visuomenės dėmesį į neregių ir silpnaregių problemas. 

„Brailliant“ pavadintas stalo žaidimas žaidžiamas kryžiažodžio principu. Žaidimą sudaro lenta ir kaladėlės su raidėmis – raidė ant kiekvienos kaladėlės užrašyta brailio raštu, o šalia jos – ir įprasta reginčiųjų raštu, bet iškiliuoju būdu, užrašyta raidė. Todėl žaidimą gali žaisti neregiai, kurie regą prarado vyresniame amžiuje ir nemoka brailio rašto. Žaidimo lenta – juodos spalvos, o kvadratėliais ją dalija baltos linijos – tokios spalvos pasirinktos apgalvotai: juoda / balta yra tinkamas kontrastas regos sutrikimų turintiems žmonėms. Nuskaičius ant žaidimo dėžutės esantį QR kodą, atsidaro nuoroda su garso įraše pateiktomis žaidimo taisyklėmis. 

„Dėl iškilios raidės žaidimą gali žaisti ir matantys žmonės, – akcentuoja E. Girdenis. – Mums buvo labai svarbu, kad „Brailliant“ galėtų žaisti visi, norėjome panaikinti distanciją, kuri tarsi egzistuoja tarp reginčiųjų ir nereginčiųjų.“ D. Samarinas antrina: „Šis žaidimas skirtas mažinti socialinę atskirtį. Nenorėjome kurti žaidimo vien akliesiems, taip tarsi nustumdami juos į šalį. Mes sukūrėme žaidimą, kuris gali prie vieno stalo sujungti aklą, silpnaregį, puikiai matantį žmogų, jauną, pagyvenusį, absoliučiai visus. Šis žaidimas skirtas skatinti bendrystę, bendravimą.“ Žaidimo pavadinimas – simboliškas: tai angliškų žodžių „Braille“ (Brailis) ir „brilliant“ (briliantas) junginys. 

Gimnazistai akcentuoja, kad į žaidimo kūrimo procesą jiems buvo svarbu įtraukti pačius neregius, todėl pagalbos kreipėsi į Mažeikių aklųjų ir silpnaregių bendruomenę, o kurdami rėmėsi jų patarimais ir lūkesčiais. „Mano ir Damiro aplinkoje niekada nebuvo neregių ar silpnaregių, tai buvo mūsų pirma pažintis su jais. Mus labai įkvėpė jų nuoširdžios pastabos, o bendraudamas su jais supratau, kad neregių pasaulis, skirtingai nei daugelis pagalvojame, yra šviesus, neretai – gražesnis už mūsų. Jie mums tapo tarsi šeimos nariais, nes kartu praleidome labai daug laiko“, – pasakoja E. Girdenis. 

Nors žaidimas dar nėra masiškai gaminamas ir jo negalima nusipirkti, E. Girdenis ir D. Samarinas skaičiuoja, kad „Brailliant“ jau išbandė maždaug 375 žmonės. Žaidimo kūrėjai aktyviai keliauja po konferencijas ir kitus renginius, mokyklas ir stengiasi žaidimo prototipą, pagamintą naudojantis 3D spausdintuvu, pristatyti kuo daugiau žmonių. Pabendrauti su kūrėjais, pačiupinėti žaidimą, išbandyti jo smagumą turėjo galimybę ir visi pernykščio LASS sąskrydžio dalyviai. 

Šiandien žaidimas jau įvertintas ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje. Didžiausiame moksleivių įkurtų bendrovių konkurse Europoje „Gen-E 2023“ E. Girdenis ir S. Samarinas pelnė antrąją vietą. Tai – aukščiausias kada nors lietuvių pelnytas įvertinimas šiame konkurse. „Lietuvos garbės“ apdovanojimuose vaikinams įteikta „Metų ateities švyturių“ statulėlė, o Lietuvos žaidimų industrijos apdovanojimuose jiems skirti „Žaidėjų balso“ ir „Socialinio pokyčio“ apdovanojimai. 

D. Samarinas sako, kad pelnyti apdovanojimus smagu, tačiau juos laiko ne asmenine sėkme, o priemone plačiau skleisti žinią apie neregius ir silpnaregius: „Tai, kad esame nominuoti arba apdovanoti, mums atneša žinomumą, o mes jį nukreipiame į neregius ir spręsdami jų problemas. Suprantame, kad su stalo žaidimu nepakeisime pasaulio, nepakeisime visų neregių gyvenimo ir žmonių požiūrio į neregius. Bet bandome perduoti žinutę, kad jei kiekvienas žengtume žingsnį neregių link, tai socialinė atskirtis mažėtų. Mažėtų atstūmimas, nepriėmimas ir jų baimė išeiti į visuomenę. Šis stalo žaidimas yra mano ir Eligijaus žingsnis neregių link ir mes tikimės, kad kiti žmonės prisidės prie mūsų arba ras savų būdų žengti pirmąjį žingsnį.“ 

Jaunuolis svarsto, kad yra daug šeimų, kuriose vieni mato ir yra nematančiųjų. „Brailliant“, įsitikinęs jis, gali būti priemonė tokioms šeimoms leisti daugiau laiko kartu. Jis atkreipia dėmesį į kitos problemos galimą sprendimą: daug diskutuojama, kad vaikai su regos, kaip ir su kitomis, negalia turėtų mokytis bendrojo lavinimo mokyklose. D. Samarinas viliasi, kad šis žaidimas ateityje taps būdu regintiems ir neregintiems vaikams susidraugauti. 

E. Girdenis antrina bendraminčiui sakydamas, kad norėtų, jog ateityje šis žaidimas būtų prieinamas visose viešose vietose, pavyzdžiui, kavinėse. Tai galėtų paskatinti neregius ir silpnaregius dažniau ateiti į tokias vietas ir susėsti prie žaidimo stalo ne tik su savo bendruomenės nariais, bet ir su reginčiaisiais. 

Mažeikiškių sukurtas žaidimas jau populiarėja visame pasaulyje: gimnazistai sulaukia užklausų iš Belgijos, Nyderlandų, Vokietijos, Liuksemburgo ir kitų šalių. Planuojama žaidimu pradėti prekiauti jau šią vasarą, o šiuo metu žaidimo interneto svetainėje jau galima rezervuoti egzempliorių. 

„Sulaukėme labai daug teigiamų atsiliepimų apie „Brailliant“, o labiausiai įstrigo vienos mažeikiškės žodžiai. Ji pasakė niekada netikėjusi, kad galės žaisti stalo žaidimą, kuris sukurtas būtent neregiams. Man svarbiausia, kad žmonės, kurie nedrįso svajoti apie kažką būtent jiems, dabar tai turi. Tikiu, kad šio žaidimo laukia šviesi ateitis. Dabar mūsų tikslas – kad žaidimas pasiektų visus, kuriems jo reikia“, – viliasi E. Girdenis. 

Jei susidomėjote šiuo stalo žaidimu, naujienas galite sekti interneto svetainėje www.brailliantgame.com. 

 

Autorės nuotrauka. Rasa Milerytė. Jauna moteris užfiksuota nuo pečių iki viršugalvio, atsirėmusi į tamsų atlošą, pakreipusi galvą kiek į viršų ir žvelgianti į objektyvą. Veidą supa šviesūs, ant tamsaus megztuko pečių ir už nugaros krentantys plaukai, o smulkias akis įrėmina stambūs akiniai tamsiais stačiakampiais rėmeliais. Rasa kreivai šypsosi, tarsi ketintų pasidalyti įdomiu pasakojimu arba pokštu. 

Nuotrauka. „Brailliant“ kūrėjai E. Girdenis (pirmas iš kairės) ir D. Samarinas (pirmas iš dešinės) vasarį žaidimą išbandė su Lietuvos golbolininkais / asmeninio archyvo nuotr. 

Nuotraukoje nuo kelių iki viršugalvio užfiksuoti sporto salėje stovintys Lietuvos golbolo rinktinės nariai ir žaidimo „Brailliant“ kūrėjai. Grupės viduryje stovi keturi uniformas dėvintys žaidėjai, du iš jų prieš save laiko stačiakampes žaidimo dėžes. Jie mūvi tamsias kelnes ir vilki sportinius marškinėlius ilgomis rankovėmis su skaičiumi ant krūtinės ir komandos rėmėjų pavadinimais. Žaidėjai santūriai šypsosi. Kairiajame nuotraukos krašte stovi E. Girdenis šviesiais į kairę galvos pusę sušukuotais plaukais, o dešiniajame – D. Samarinas tamsiais garbanotais plaukais. Jie vilki tamsius marškinius šviesiais taškeliais ir tamsias kelnes. „Brailliant“ kūrėjai plačiai šypsosi iškėlę prieš save liuksus ir apglėbę greta stovinčius golbolo žaidėjus per pečius. Žaidimo dėžės yra tamsios, kraštai apvedžioti šviesia punktyrine linija. Ant viršelio pavaizduota žaidimo lenta ir dvi rankos: kairioji laiko lentos kraštą, o dešinioji smiliumi liečia jos paviršių, kuriame išsidėstę taškeliai. Po paveikslėliu didžiosiomis raidėmis pateiktas užrašas su taškeliais tarp kiekvienos raidės: „BRAILLIANT“, o kiek žemiau: „GAME THAT UNITES“ (žaidimas, kuris vienija). Vyrams už nugarų kairėje nuotraukos pusėje pritvirtintos medinės gimnastikos sienelės, o dešinėje pusėje ant kitos sienos kabo švieslentė ir krepšinio lankas, po kuriuo stovi golbolo vartai. 

[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]