Forumas

Autoriaus nuotraukaAlvydas Valenta, [email protected]

Techninės pagalbos priemonės: gerai, geriau, geriausia!


 

Parašas po straipsniuSpecialiai netyrinėjome, tačiau, ko gera, nė viena Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) įstaiga nesulaukė tiek kritikos, nepatyrė tiek reformų, kaip Techninės pagalbos neįgaliesiems centras (TPNC). Įsteigtas daugiau nei prieš ketvirtį amžiaus, kad neįgaliuosius aprūpintų techninės pagalbos priemonėmis (TPP), centras nuolat sulaukdavo priekaištų dėl priemonių kokybės, jų asortimento, vėluojančių kompensacijų, pačių priemonių įsigijimo tvarkos. Nuo 2007 metų TPNC įvairiomis pagalbos priemonėmis pradėjo aprūpinti ir regėjimo negalią turinčius žmones. Ilgą laiką didžiąją dalį TPP – baltąsias lazdeles, kalbančius termometrus, laikrodžius, kraujo spaudimo matuoklius – TPNC įsigydavo pats ir dalindavo žmonėms, už kai kurias priemones, pavyzdžiui, mobiliuosius telefonus, mokėdavo nustatyto dydžio kompensacijas. Dažnai metų pradžioje arba pabaigoje lazdelių ar laikrodžių pritrūkdavo, tekdavo laukti, kol į centro sandėlį atkeliaus nauja siunta. „TPNC turėtų veikti kaip kokia elektroninė parduotuvė „Barbora“, – sakydavo buvęs LASS pirmininkas Sigitas Armonas. – Iš ryto reikalingą priemonę užsisakei – vakare gavai.“ „Kodėl turėtume priemones įsigyti tik iš TPNC, – klausdavo ne vienas, ypač jaunesnis neregys. – Galėtume nusipirkti brangesnę, kokybiškesnę ir už ją gauti kompensaciją.“ Šiuos ir panašius klausimus LASS atstovai ne kartą kėlė įvairiose darbo grupėse, susitikimuose su SADM vadovais. Kas beldžiasi, anksčiau ar vėliau prisibeldžia, kalbantis – būna išgirstamas! „Mūsų žodžio“ svetainės paieškos sistemoje surinkę atitinkamus raktinius žodžius nesunkiai įsitikinsime, kad TPP skyrimo tvarka, priemonių aprašai buvo keičiami ar pildomi kas keleri metai. Vienas paskutinių didesnių pakeitimų įvyko praėjusių metų pradžioje: LASS siūlymu įtraukta keletas naujų priemonių, patikslinti naudojimo terminai ir kompensacijų sumos, pradėjo veikti mobiliosios centro specialistų komandos (žr. MŽ, 2022 Nr. 2). Nepaisant šių ir kitų naujovių, nei TPNC darbo pobūdis, nei priemonių įsigijimo tvarka pernelyg nesikeitė. Žmogus reikalingą priemonę gaudavo atvykęs į centrą arba įsigydavo už savo lėšas ir laukdavo kompensacijos. Akliesiems ir silpnaregiams pagelbėdavo filialų pirmininkai: sutvarkydavo reikalingus dokumentus, iš TPNC ar jo padalinių paimdavo priemones, parveždavo žmogui, pamokydavo, kaip jomis naudotis. Gerai buvo ar blogai, bet nuo šių metų pradžios TPP įsigijimo tvarka dar kartą pasikeitė: TPNC priemonių jau nebedalija, o tik moka už jas kompensacijas. Taigi reikalingą priemonę – baltąją lazdelę, kalbantį laikrodį ar kraujospūdžio matuoklį – žmogus perkasi už savo pinigus, pateikia atitinkamus įsigijimo dokumentus ir gauna iš TPNC nustatyto dydžio kompensaciją. Naujoji tvarka greitai sulaukė tiek savo šalininkų, tiek oponentų. Šalininkai – daugiausia jaunesni, dažnai gaunantys didesnes pajamas, informacines technologijas įvaldę neregiai. Norimą priemonę jie gali įsigyti bet kurioje fizinėje arba elektroninėje Lietuvos ar pasaulio parduotuvėje ir gauti už ją kompensaciją. Lankstu, patogu, šiuolaikiška! Deja, greitai paaiškėjo, kad tas patogumas ir lankstumas ne visiems. 

 

Nerimo ženklai 

 

„Pirmuosius signalus, kad yra kažkas negerai, paprastai gauname iš filialų, – sako LASS pirmininko pavaduotojas Vilmantas Balčikonis. – Po naujųjų metų pradėjome gauti pastabų dėl naujosios TPP įsigijimo tvarkos. Rajonuose gyvenantiems vyresnio amžiaus žmonėms sunku savarankiškai įsigyti priemonių. Pirmiausia, susirasti reikalingą priemonę internete ar fizinėje parduotuvėje, už savo lėšas – gaunamą neįgalumo ar senatvės pensiją – ją nusipirkti, ir tik tada gauti kompensaciją. Iš kelių filialų gavome informaciją, kad pradeda trūkti lietuviškai „kalbančių“ prietaisų, pavyzdžiui, laikrodžių. Dėl keliasdešimt ar kelių šimtų tokių prietaisų gamintojai paprastai nesileidžia į kalbas – reikia pirkti dideliais kiekiais. Iki šiol tokiais kiekiais „kalbančius“ prietaisus pirkdavo TPNC, kol kas sandėliuose jų dar likę, bet, akivaizdu, kad greitai baigsis.“ 

Kalbančiais buitiniais prietaisais, baltosiomis lazdelėmis Lietuvoje prekiauja daugeliui neregių gerai žinoma įmonė UAB „Biomedikos centras“, tačiau, anot V. Balčikonio, nei ši, nei bet kuri kita verslo įmonė savo lėšų neįšaldys iškart pirkdama tūkstantį ar kelis tūkstančius „kalbančių“ prietaisų iš karto. Jokios garantijos, kad išpirks. Prieš kelerius metus buvo minčių, kad kai kurias TPP galėtų įsigyti ir dalyti pati LASS, bet iškyla daug papildomų sąlygų. Kai kurių TPP tiekėjai kartu yra ir gamintojų oficialūs atstovai Lietuvoje, negali tiesiog užsinorėti ir jomis pradėti prekiauti. Daugelį smulkesnių priemonių būtų galima įsigyti, bet irgi dideliais kiekiais, prisidėtų administravimo sąnaudos. Pati LASS papildomai prisiimtų verslo įmonei ar parduotuvei būdingas funkcijas. „Visa tai turėdami galvoje, vasario mėnesį paprašėme TPNC vadovų susitikti ir aptarti susidariusią situaciją. TPNC panašių nusiskundimų irgi yra gavęs. Didelių pažadų nedalijo, bet mūsų siūlymams neprieštaravo. Galutiniai sprendimai priklauso ne nuo TPNC, o nuo SADM vadovų. Ministerijai parengėme raštą su pasiūlymais. Siūlome vėl taikyti hibridinį modelį: TPNC dalį priemonių įsigyja ir dalija pats. Žmogui nereikia įdėti savo lėšų ir laukti kompensacijos. Jeigu TPNC siūloma priemonė netenkina savo kokybe, turimomis funkcijomis, žmogus gali įsigyti kokybiškesnę, jo poreikius labiau atitinkančią priemonę ir gauti už ją kompensaciją“, – sako V. Balčikonis. 

Paklaustas asmeninės nuomonės, V. Balčikonis sako, kad su TPNC reikalų daug neturėjęs, bet kiek girdi iš kitų neregių, jo veikla gerėja, kompensacijas žmonės gauna gana greitai. Nusiskundimų TPNC mažėja. Tvarkomasi neblogai, bet naujoji tvarka nepalanki vyresnio amžiaus, regionuose gyvenantiems neregiams ir silpnaregiams. 

Nuo TPNC pereiname prie bendresnių dalykų. „Tiek šita, tiek kitos socialinės reformos dažniausiai būna pagrindžiamos labai teisingai, – sako V. Balčikonis. – Argumentai tvirti, logika aiški, nelengva jiems prieštarauti. Tačiau, kaip tokiais atvejais sakoma, velnias slypi detalėse... Dažnai galutinio rezultato reformų darytojai iki galo nežino patys, o jis būna visoks. Realybė ir deklaracijos skiriasi. Laukia negalios nustatymo reforma. Argumentai teisingi, keisti reikia, bet nerimo, į ką visa tai išvirs, yra.“ 

 

Ką daryti nepasiturintiems? 

 

Ne visi LASS filialų pirmininkai naująja TPP įsigijimo tvarka nepatenkinti, tačiau nepritariančių, abejojančių daugiau nei pritariančių. 

Roma Girnienė (Kaunas). „Žmogui sumokėti iš karto visą kainą dažnai būna finansiškai nepakeliama. Štai DAISY grotuvas – kainuoja apie 430 eurų, kai kurių žmonių pensija tokio dydžio. Kiek laiko žmogus turės taupyti, o paskui laukti kompensacijos? Jeigu tokia tvarka jau egzistuoja, galbūt įmanoma, kad žmogus sumokėtų tik skirtumą tarp kompensacijos ir tikrosios priemonės kainos. Grotuvo atveju tai būtų apie 130 eurų. Lietuvos audiosensorinė biblioteka dalija grotuvus knygoms klausyti. Galbūt tai alternatyva tais atvejais, kai žmogus negali įsigyti grotuvo pats. Palauksime, pažiūrėsime, kiek jie patogūs, tačiau sprendimo bent jau ieškoma. Deja, šito negalima pasakyti apie kitas priemones. Pradeda trūkti lietuviškai „kalbančių“ laikrodžių ir kitų buitinių prietaisų. „Kalbančių“ gliukozės matavimo aparatų „Biomedika“ jau atsisakė – per maža paklausa. Patiems netikėtai suradome įmonę „Linus Medical“, minėtus aparatus dalijančią nemokamai. Tik kiek kituose rajonuose gyvenančių žmonių apie tai žino ir kiek ilgai įmonė tokią veiklą vykdys?“ 

Ina Sakalauskienė (Joniškis). „Didelės problemos mūsų rajone nėra. Žmonės susimoka, atneša dokumentus, mes nusiunčiame į Vilnių, žmogus gauna kompensaciją. Pirko ir telefoną, ir kompiuterį, ir baltąją lazdelę – problemų nekilo. Anksčiau, kai priemones dalydavo TPNC, žmonės imdavo reikia nereikia. Svarstyklių ar kito prietaiso žmogus gal nenaudos niekada, bet duoda – reikia imti! Dabar įsigyja tai, ko tikrai reikia.“ 

Stasė Mažuolienė (Švenčionys). „Sunkumų iškyla ir iškils. Problemos nemato tie filialai, kurie atlieka tik paskutinį veiksmą: ateina žmogus su įsigyta priemone, nusiunčia į TPNC dokumentus, tuo viskas ir baigiasi. Daugelis mūsų filialo narių – vyresnio, garbingo amžiaus. Žmogų reikia informuoti, kokios priemonės yra, tada padėti reikalingą priemonę išsirinkti, įsigyti, sutvarkyti dokumentus kompensacijai gauti. Praėjusiais metais mūsų filialo nariai TPP įsigijo daugiau nei už 10 tūkst. eurų. Priemones paimdavome iš TPNC, parveždavome, pamokydavome jomis naudotis. Įsivaizduokite, jeigu kiekvienas žmogus savo TPP būtų turėjęs įsigyti savarankiškai. Didžiuosiuose miestuose viskas paprasčiau: TPNC ar jo skyrius vietoje, priemonę įsigijai, pristatei dokumentus, lauki kompensacijos, o ką daryti vyresnio amžiaus žmogui iš rajono – važiuoti į Vilnių ir vežti pačiam? Užsisakyti kompiuteriu – o jeigu kompiuteriu nesinaudoja? Ne visi vyresnio amžiaus žmonės susigaudo, kokiais kriterijais vadovaujantis galima įsigyti vieną ar kitą priemonę. Iki šių metų konsultuodavome, užpildydavome prašymus, persiųsdavome TPNC, parveždavom priemones – tai buvo mūsų darbas. Dabar tokios pareigos neliko, išeitų, kad šitą darbą dirbame nemokamai. Kitas dalykas: pildydama ar siųsdama atitinkamus dokumentus, aš dirbu su asmeniniais žmogaus duomenimis, teisiškai žiūrint, šito, kaip filialo pirmininkė, negaliu daryti.“ 

LASS RC elektroninės aplinkos prieinamumo specialistas Andžėjus Ravanas. „Prieštaravimų ateityje gali kilti. Vertinant griežtai teisiškai, filialų pirmininkai už kitą žmogų priemonių užsakinėti elektroninėse parduotuvėse negali. Nei šiuo, nei kitais panašiais atvejais pirmininkas negali prašyti žmogaus pateikti asmens duomenis. Ateityje, matyt, reikės rasti tam tikrą teisinį sprendimą, galbūt prieš pateikdamas asmeninius duomenis, žmogus galėtų pasirašyti atitinkamą sutikimą. Kol dar nedirbau LASS, aš irgi galvojau, kad TPNC priemonių neturėtų dalyti. Jeigu man reikia, pats išsirenku, nusiperku ir laukiu kompensacijos. Kai pradėjau dirbti LASS, supratau, kad toks požiūris per siauras: kažkas gali savarankiškai įsigyti, kažkas negali. Organizacijoje daugiau nei 50 proc. vyresnio amžiaus žmonių, daugelis jų technologiškai nėra išprusę. Kol TPNC sandėliuose priemonių buvo pakankamai, viskas buvo gerai, kai baigiasi, yla išlindo iš maišo. Geriausias hibridinis modelis, kai norimą priemonę žmogus gali gauti TPNC arba įsigyti pats ir gauti kompensaciją. Su TPNC žiūrime ta pačia kryptimi, tačiau be SADM vadovų sprendimo jie negali priemonių vėl pradėti dalyti.“ 

UAB „Biomedikos centras“ padalinio vadovas Jonas Daublys naujajai tvarkai irgi turi priekaištų. „Nei TPNC, nei ministerijos darbuotojai su mumis dėl naujosios TPP įsigijimo tvarkos nesikonsultavo, neklausė mūsų nuomonės. Beveik kas savaitę TPNC atsiunčia po vieną ar du žmones, nesupratusius, kad reikalingą priemonę jie pirmiausia turės įsigyti už savo lėšas, o tik tada gaus kompensaciją. Sužinoję, kaip yra iš tikrųjų, žmonės pyksta, priekaištus tenka išklausyti mūsų darbuotojams. Reikėtų, kad TPNC galėtų žmones aprūpinti būtiniausiomis priemonėmis: lazdelėmis, laikrodžiais, termometrais. Jeigu reikia sudėtingesnių, brangesnių priemonių, žmogus galėtų kreiptis į mus ar kurią kitą įmonę. Atėjusio žmogaus neatsisakome pakonsultuoti, paaiškinti, pamokyti, kaip įsigyta priemone naudotis, bet mums patiems trūksta žmogiškųjų resursų konsultuoti nuolat. TPNC darbuotojai už šį darbą gaudavo iš valstybės algą, mes visa tai darome savo laiko sąskaita. Net jeigu žmonės sutinka priemones įsigyti už savo lėšas, vyresnio amžiaus neregiams ir silpnaregiams, ypač gyvenantiems rajonuose, nelengva atvykti į mūsų centrą ir norimą priemonę nusipirkti.“ 

J. Daublys atkreipia dėmesį ir į besibaigiančius buitinius prietaisus, bendraujančius lietuvių kalba. Kadangi apie tai jau kalbėjome, dar kartą prie šio klausimo negrįšime, bet anksčiau ar vėliau prietaisai su integruota lietuvių kalba baigsis. J. Daublio žiniomis, klausos, judėjimo negalią turintiems žmonėms TPP įsigijimo tvarka nepasikeitė, jas ir toliau išdavinėja TPNC. Kalbantis su įvairiais pašnekovais ne kartą teko išgirsti, kad dabartinė TPP įsigijimo tvarka akliesiems pradėta taikyti LASS prašymu. Visu šimtu procentų priimti šios minties nereikėtų, tačiau kad LASS prie tokios tvarkos savo siūlymais yra prisidėjusi – tikrai taip! Taigi retorinis klausimas, galbūt aktualus ne tik aptariamos temos kontekste: ar nuolat ką nors tobulindami, iš valstybės ir jos valdininkų reikalaudami, kad būtų vis geriau ir geriau, nepasidarome patys sau blogiau? 

  

 

SKELBIMAS 

UAB „Linus Medical“ nemokamai dalija kalbantį „AutoSense Voice“ gliukomatį. Prietaisas įgarsintas lietuvių, rusų ir anglų kalbomis. 

Gliukomatį nemokamai galima gauti „Linus Medical“ atstovybėje Vilniuje, esant reikalui pasirūpinama pristatymu. „AutoSense Voice“ diagnostinės juostelės išrašomos ir kompensuojamos įprastine tvarka. 

„Linus Medical“ kontaktai: Ukmergės g. 223, Vilnius. Nemokama pagalbos linija: 8 800 70001. 

 

Nuotrauka. Techninės pagalbos priemonės yra labai svarbi pagalba savarankiškesnei neregio kasdienybei / redakcijos archyvo nuotr. 

Vidutinio amžiaus moters ir paauglio nuotrauka. Jiedu stovi autobusų stotelėje, visai prie pat gatvės, šaltesniu metų laikotarpiu. Abu matomi visu ūgiu, nesimato tik berniuko kojų dalies nuo pėdų iki kelių. Berniukas liekno kūno sudėjimo, šviesių trumpų plaukų, galvą nulenkęs žemyn ir pasisukęs kairiuoju profiliu, abiejose rankose laiko prie kairės ausies priglaustą mobilųjį telefoną. Jis vilki tamsią kelių spalvų striukę, šviesius džinsus, per kaklą apsijuosęs tamsią rankinę ilgu diržu. Po dešine pažastimi jis laiko baltąją lazdelę. Berniukui iš dešinės stovi vidutinio sudėjimo moteris, panašaus ūgio kaip vaikinas. Jos plaukai tamsūs, trumpi, ant akių moteris užsirišusi tamsų raištį, rankose laiko mobilųjį telefoną. Ji vilki šviesią striukę iki kelių, tamsias kelnes, avi šviesius sportinius batelius. Ant pečių jai kabo tamsi kuprinė, o prie kairiojo šono moteris prispaudusi baltąją lazdelę. Už moters ir vaikino nugarų matomi du stikliniai autobusų stotelės paviljonai, viename iš jų – „Maximos“ reklama. Antrame nuotraukos plane – netoli stotelės viešojo transporto laukiantys žmonės, neaukšti pastatai ir tuščia gatvė. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]

 

Spaudos, radio ir televizijos rėmimo fondas remia rubriką