Regimi neregiai

Autoriaus nuotraukaLaima Slepkovaitė, muzikologė, radijo laidų vedėja, [email protected]

Džimas Fidleris: nebūtina turėti regą, kad turėtum viziją


 

Parašas po straipsniuMultiinstrumentininkas iš Niufaundlando Džimas Fidleris (Jim Fidler) yra bardas, grojantis keliolika muzikos instrumentų: fortepijonu, gitara, mandolina, elektriniais klavišiniais, vargonais, būgnais, įvairia perkusija, bosine gitara, akordeonu, smuiku, dūdmaišiais... Jis yra tikras muzikinis poliglotas, tačiau scenoje dažniausiai pasirodo nešinas gitara ir pasirengęs dainuoti. Instrumentai jam yra priemonė perteikti savo žinutes, jis niekada nebando puikuotis savo žmogaus-orkestro statusu. 

Talentingas berniukas, lengvai perprasdavęs bet kurį į jo rankas patenkantį garsą skleidžiantį daiktą, neteko regos devynerių. Jis labai mėgo vaizdą, spalvas ir stebėti pasaulį aplink save, tačiau kai medikai pranešė, kad jis nebematys, Džimas neišsigando ir nepasimetė, tiesiog priėmė faktą, kurio nebegalėjo pakeisti. „Šiame pasaulyje nėra lengva neregiams ar kairiarankiams, bet gyvenimas yra pilnas iššūkių ir jeigu tu keliauji per gyvenimą be jokių iššūkių – taip nieko ir neišmoksti“, – sako jis. 

Džimas mokėsi neregių mokykloje Halifakse, grįždamas namo tik per šv. Kalėdas. Tai buvo erdvi įstaiga su puikiais fortepijonais ir įrengtais vargonais, puiki terpė mokinių talentams skleistis, kuri, deja, buvo uždaryta 1984-aisiais – praėjus metams po to, kai ją baigė Fidleris. Vėliau jis tęsė mokslus Halifakso muzikos konservatorijoje, įgijo pianisto ir muzikos teoretiko diplomus ir kur kas platesnio spektro praktinių gebėjimų, kurie vėliau atsiskleidė kūryboje. 

Sudėtinga nusakyti jo atstovaujamą žanrą – tai folkas, dainuojamoji poezija, keltiškų ir kitų liaudiškų skambesių mišinys, kartais su regio ar bliugraso įkrova. Kiekvienu savo kūriniu jis siekia perduoti kokią nors žinutę, o kiekvienu albumu – papasakoti istoriją. Fidleris įsitikinęs, kad albumo reiškinys nyksta: „iTunes“ ir „Spotify“ formuojami klausymo įpročiai neskatina kūrėjų perduoti dainų rinkiniu kokią nors idėją ar nuoseklų pasakojimą, vietoje to iškyla poreikis „kepti“ hitus, kurių reitingavimo sistemą jis laiko tokia pat iškreipta, kaip ir žmonių skirstymą. 

„Mes gyvename konkurencinėje visuomenėje, kuri iškelia kai kuriuos žmones – įžymybes ar karalius, sumenkindama kitus, – pažymi jis. – Tai neteisinga, nes kiekvienas asmuo turi savo istoriją. Kai kuriomis aplinkybėmis kai kurių žmonių istorijos gali atrodyti patrauklesnės ar labiau vertos TV ekranų nei kitos, tačiau kiekvieno žmogaus asmeninė istorija yra tokios pat vertės.“ 

Džimas Fidleris yra Christinos Aguileros pusbrolis. Būdami paskendę darbuose, jie retai matosi, tačiau Aguilera visuomet su didele pagarba ir susižavėjimu kalba apie savo giminaitį neregį, jo fenomenalius talentus ir kūrybines ambicijas, visuomet džiaugiasi galimybe porą dienų praleisti jo draugijoje. 

Bendradarbiaujant su kitais išleidęs keturis ir penkis solinius albumus, Dž. Fidleris yra laimingas muzikantas, mėgstamas ir gerbiamas publikos, aptariamas kritikų kaip muzikas-vizionierius, darantis tai, ką geba ir nori daryti. „Galbūt yra vaikų, kurie klauso ir girdi mane, – kreipiasi jis į kitus. – Jeigu jūs netenkate regos arba turite prastą regą, neišsigąskite. Prašau, nereikia bijoti. Aš turiu jums pasakyti, kad tai, jog netenkate regėjimo, nereiškia, kad nieko negalėtumėte daryti.“ 

Paspaudę nuorodą paklausykite Dž. Fidlerio atliekamo kūrinio „Up That River“. 

 

Nuotrauka: Dž. Fidleris 

Džimo Fidlerio nuotrauka. Vidutinio amžiaus vyras matomas nuo pečių iki kaktos vidurio, pasisukęs kairiuoju profiliu. Vyro plaukai tamsūs, susivėlę, paslėpti po tamsia kepure. Jo trumpa barzda šviesi, vešli kaip ir ūsai. Vyras užsidėjęs akinius tamsiais stiklais, pravėręs burną ir lūpomis beveik prisispaudęs prie mikrofono. Vyras atrodo įsijautęs į atliekamą muzikos kūrinį. Ant kaklo jis segi grandinėlę, vilki tamsią palaidinę. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]

 

Spaudos, radio ir televizijos rėmimo fondas remia rubriką