Ir kūnui, ir sielai

Parašas po straipsniu, autoriaus nuotr.Alvydas Valenta, [email protected]

Galimybė tapti mobilesniems

 

Vilniečiai, o ir kitų miestų aklieji, jau prieš kelerius metus žinojo ar buvo girdėję, kad egzistuoja kažin koks beveik "mistinis" socialinis taksi ir kad juo naudotis įgijo teisę tik judėjimo negalią turintys žmonės. Žodį "mistinis" sąmoningai rašome kabutėse, nes jokios mistikos čia nėra ir taksi veža įvairių negalių žmones. Bet apie viską iš pirmų lūpų. Apie socialinio taksi atsiradimą, plėtrą, dabartinę situaciją kalbamės su Nacionalinio socialinės integracijos instituto (NSII, interneto svetainė www.zmogui.lt) socialinio taksi programos vadove Solveiga Ratkevičiūte. 

 

Pradėkime iš toliau: kaip atsirado socialinio taksi idėja, kuo ji tapo? 

Nacionalinis socialinės integracijos institutas – viešoji įstaiga, vienijanti pačias įvairiausias programas ir iniciatyvas – nuo socialinio verslo iki programos senjorams. Socialinis taksi – viena iš šio instituto programų. Tai neįgalių žmonių pavėžėjimo ir palydėjimo programa. 2010–2011 metais NSII organizavo nemažai renginių, į kuriuos kviesdavo judėjimo negalią turinčius žmones. Pastebėjome, kad daugelis vakarais į renginius atvykti neturi galimybių – miesto transportas nepritaikytas, dienos, socialinių paslaugų centrai jau nebedirba. Iškilo ir daugiau nenumatytų problemų, kaip, pavyzdžiui, žmogų, judantį neįgaliojo vežimėliu, nuleisti iš ketvirto ar penkto aukšto, kaip po renginio jį saugiai ir profesionaliai pargabenti namo. Įprasti taksi – ne išeitis. Pirmiausia, jie nepritaikyti žmonėms, judantiems vežimėliais, antra, už paslaugą mokėti rinkos kainomis neįgalieji tiesiog negali. Kilo noras prisidėti prie šių žmonių mobilumo, socializacijos. Taip atsirado socialinio taksi idėja. Veiklą pradėjome 2012 m. viduryje su vienu automobiliu. Po pirmos keliones nesiliovė skambučiai, kad tokio taksi reikia ir viename, ir kitame mieste. Šiuo metu dirbame aštuoniuose miestuose ir rajonuose: Kaune, Vilniuje ir Vilniaus rajone, Visagine, Zarasuose. Šiais metais veiklą pradėjome Klaipėdos mieste ir rajone bei Panevėžyje. Derybos vyksta dar su keliomis savivaldybėmis. Įtikinti jas, kad tokios paslaugos reikia, nėra lengva, bet pokyčiai vyksta. Merai, savivaldybių administracijos pradeda suprasti, ką iš tikrųjų veikiame, ir kodėl žmonėms esame reikalingi. 

 

Jūsų interneto svetainėje rašoma, kad aptarnaujate tik judėjimo negalią turinčius žmones? 

Mūsų mašinos perdarytos, kad būtų patogu keliauti judėjimo negalią turintiems žmonėms. Sumontuota speciali įranga, todėl ilgą laiką socialinio taksi paslaugą teikėme tik šios negalios žmonėms. Tačiau neįgaliųjų skirstymas į atskiras grupes, į galinčius ir negalinčius gauti paslaugą, nėra geras dalykas, todėl socialinio taksi paslaugas pradėjome teikti ir kitų negalių žmonėms, taip pat akliesiems ir kurtiesiems. Klaipėdoje jau buvome susitikę su LASS atstovais, aptarėme, kaip mūsų teikiama paslauga galėtų pasinaudoti aklieji ir silpnaregiai. Pati žinau keletą regėjimo negalią turinčių žmonių, kurie šia paslauga jau naudojasi. Kiek tiksliai tokių žmonių yra, pasakyti negalėčiau, nes užsiregistravusių klientų yra apie 2700, visų neatsiminsi. Netrukus mūsų pačių komandoje neregys pradės dirbti vienu iš užsakymus priimančių operatorių. 

 

Kaip jūsų teikiama paslauga įsirašo į bendrą neįgaliesiems teikiamų paslaugų kontekstą? 

Lyginant su 2012 m. neįgaliųjų mobilumo situacija gerėja – pritaikomi pastatai, viešasis transportas, bet kliūčių vis dar yra daug: pavyzdžiui, kaip žmogui nuvykti iki viešojo transporto stotelės, nuo stotelės – iki poliklinikos ar kokio renginio vietos. Socialinių paslaugų centrai atlieka svarbų darbą, daugelis turi autobusiukus, tačiau jie nesiorientuoja į individualius žmogaus poreikius, dažniausiai susisodina būrį centro lankytojų. Darbo laikas irgi nelankstus – nuo 8 iki 17 val. Taigi, vos pradėję dirbti supratome, kad turime orientuotis į individualius neįgalių žmonių poreikius ir savo paslaugą teikti ne tik darbo valandomis ir darbo dienomis. Dirbame visą parą, dviem pamainomis, septynias dienas per savaitę. Žinoma, naktiniai užsakymai labiau išimtis ir norime, kad apie juos būtų pranešama iš anksto, bet galimybė pasinaudoti mūsų taksi nakties metu yra. Kelionės kainą skaičiuojame pagal nustatytus pastovius įkainius kelionei iki 5, iki 10, iki 15 ir virš 15 kilometrų. Visi įkainiai surašyti mūsų interneto svetainėje ir yra kelis kartus mažesni nei rinkos kaina. 

  Parašas po straipsniu, 1 nuotr.

Kaip suprantate individualius poreikius, kaip juos turėtų suprasti paslaugos užsakovas? 

Individualūs žmogaus poreikiai – tai ne tik gydymo įstaiga, savivaldybė ar parduotuvė. Žmones vežame prie jūros, susitikti su draugais ir artimaisiais, į kultūrinius renginius. Tarp mūsų klientų yra žmonių, mėgstančių žvejoti – teikiame ir šią paslaugą, vežame prie ežero. Apskritai, neįgalūs žmonės vis drąsiau keliauja, ir tai yra gerai. Tai matydami tarp miestų, kuriuose veikia socialinis taksi, pradėjome naudoti "sąryšio" sistemą. Jeigu žmogus gali savarankiškai keliauti autobusu ar traukiniu, jį nuvežame iki stoties, įsodiname, o atvykusį į kitą miestą pasiima tame mieste veikiantis mūsų taksi. Žinau nemažai istorijų, kai neįgalūs žmonės apskritai neišeidavo iš namų, ir tik ėmus mums veikti pradėjo gyventi aktyvų socialinį gyvenimą. 

 

Skelbiatės, kad teikiate ne tik pavėžėjimo, bet ir palydėjimo paslaugą – ką turite galvoje? 

Svarbu žinoti, kad socialinis taksi nėra vien tik keliavimas išš taško "a" į tašką "b". Jeigu reikia, žmogų vairuotojas palydi, padeda susirasti reikalingą kabinetą, užpildyti dokumentą ar apsipirkti. Socialinio taksi vairuotojas kartu yra ir asmeninis asistentas. Savo ruožtu vairuotojus mokome, kaip bendrauti su įvairias negalias turinčiais žmonėmis, kaip jiems padėti. Raginame, kad patys neįgalaus žmogaus klaustų, kas jam patogu, kas – ne. Todėl visus mūsų klientus prašome prieš darant užsakymą smulkiai informuoti, kokios pagalbos reikia. Vienokia pagalba reikalinga žmogui, judančiam vežimėliu, kitokia – neregiui, dar kitokia – negirdinčiam žmogui. 

 

Kiek teko girdėti, jūsų pajėgumai nėra dideli, ko žmonės gali tikėtis? 

Socialinio taksi galimybės iš tikrųjų nėra didelės. Nelygu miestas ir neįgaliųjų skaičius jame, bet, pavyzdžiui, Vilniuje mūsų pokalbio metu dirbo 4 automobiliai, visi dviem savaitėms į priekį jau užsakyti, todėl žmogus, norintis užsisakyti socialinį taksi, tai turėtų daryti kuo anksčiau. Geriausia – prieš mėnesį iki būsimos kelionės. Iki šiol visus savo automobilius neįgaliesiems specialiai pritaikydavome, tačiau jau dabar matome, kad dažnai jokių ypatingų pritaikymų nereikia – aklieji, kurtieji, žmonės, judantys su vaikštynėmis, gali naudotis įprastais automobiliais, todėl ketiname įsigyti tiesiog lengvųjų automobilių. Tikimės, kad tada socialinio taksi paslaugų galėsime suteikti daugiau. Kuriame naują veiklos sistemą ir viliamės, kad iki rugsėjo ji pradės veikti. Tada jau ir savo tinklalapyje nerašysime, kad aptarnaujame tik judėjimo negalią turinčius žmones. 

 

Kur ir kaip jūsų paslaugą galima užsisakyti? 

Norintys gauti mūsų paslaugas, turėtų užsiregistruoti tinklapyje socialinistaksi.lt, pateikti visą reikalingą informaciją. Kuo tikslesnė informacija – tuo mažiau nesusipratimų ateityje. Suprasdami, kad ne visi žmonės, ypač vyresnio amžiaus, moka naudotis informacinėmis technologijomis, užsakymus priimame ir telefonu. Mūsų operatoriui galima skambinti iš visos Lietuvos telefonu 8 687 44001 darbo dienomis ir valandomis. 

 

Nuotrauka. Socialinio taksi įmonė tikisi atliepti sparčiai didėjančią paslaugos paklausą / www.socialinistaksi.lt nuotr. 

Socialinio taksi nuotrauka. Joje – neįgaliojo vežimėlyje sėdintis vyras ir jį į automobilį keliantis taksi vairuotojas. Jie abu skaitytojui matomi kairiuoju profiliu, veidai nusukti į automobilį. Automobilis sustojęs stovėjimo aikštelėje, mieste. Sprendžiant iš vyrų aprangos – tai šilta vasaros diena. Neįgaliojo vežimėlyje sėdintis vyras vilki šviesius marškinėlius trumpomis rankovėmis, šviesius languotus šortus žemiau kelių, avi sportinius batus ir ant galvos užsidėjęs kepurę. Jį į automobilį ruošiasi kelti jaunas vyras. Jo plaukai tamsūs ir trumpi, jis vilki šviesius marškinėlius trumpomis rankovėmis, džinsus ir avi tamsius sportinius batelius. Automobilis didelis, šviesios spalvos, panašus į mikroautobusiuką. Jo priekinės keleivio durys atidarytos, antrosios – taip pat. Vyras su negalia kairiąja ranka moja link pravertų automobilio durų, greičiausiai sakydamas kažką socialinio taksi vairuotojui. 

Autoriaus nuotrauka. Alvydas Valenta. Vidutinio amžiaus, vidutinio sudėjimo vyras tamsiais trumpais plaukais. Nuotraukoje Alvydas pozuoja sėdėdamas ant laiptų, smakrą pasirėmęs dešine ranka. Alvydas nuotraukoje beveik užsimerkęs, kukliai šypsosi ir atrodo susimąstęs. Jis vilki šviesų švarką, po juo – baltus marškinius. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]