NEREGYS IR VISUOMENĖ

 

KO TIKIMĖS IR KĄ TURIME


Dovilė SabaliauskienėPastaruosius kelerius metus Techninės pagalbos neįgaliesiems centras (TPNC) nuolat sulaukdavo ir tebesulaukia priekaištų: žmonės nepatenkinti priemonių kokybe, ilgai reikia laukti paprasčiausios baltosios lazdelės ar kalbančio laikrodžio, nepasiteisino kai kurių priemonių skyrimo tvarka, per ilgi naudojimo terminai. Rodos, praeitame LASS suvažiavime netgi pasigirdo siūlymas TPNC paduoti į teismą, o, anot šio centro metodinio skyriaus vedėjos Dovilės Sabaliauskaitės, paskambinusi viena moteris ir pagrasinusi: jeigu nebus įmanoma gauti adatų, centras gali būti netgi susprogdintas. Praėjusių metų pabaigoje Neįgaliųjų reikalų departamente įvyko kauniečių LASS narių inicijuotas TPNC, departamento ir LASS atstovų susitikimas, kuriame aptarti svarbiausi klausimai: priemonių kokybė, įsigijimo tvarka, terminai, kompensavimas ir kiti techninių pagalbos priemonių vartotojams svarbūs dalykai. Metų pradžioje šiuos klausimus dar kartą aptarėme su TPNC atstove D. Sabaliauskaite. 

Aprūpinimas techninėmis pagalbos priemonėmis (TPP) - labai opus klausimas ir vieną visiems priimtiną nuomonę ar tiesą kažin ar lengvai rasime, bet artėti prie jos galime. Prie šio artėjimo savo mintimis, nuomonėmis, laiškais galite prisidėti ir jūs. 

- Gerbiama Dovile, kalbant apie TPP, vienas dažniausiai užduodamų klausimų - priemonių kokybė. Esate minėjusi, kad kiekviena jūsų įsigijama priemonė turi atitikties dokumentus, antra vertus, žmonių lūkesčiai ir realybė ne visada sutampa. Kaip šiuos dalykus paaiškintumėte? 

- Dalis diskusijoje pasakytų pastabų teisingos ir mes su jomis sutinkame. Kalbant apie šiuo metu gaminamų elektroninių priemonių kokybę apskritai, reikia konstatuoti, kad priemonės naudojimo laikas dažniausiai metai ar dveji, ji gaminama tokia, kad pernelyg nesukant galvos būtų galima išmesti į šiukšlių dėžę ir įsigyti naują. Tai šiuolaikinio pasaulio bendros tendencijos: vartojimas, jo skatinimas, kuo mažesnė kaina, kuo didesnis kiekis, kuo trumpesni vartojimo terminai - perkam ir metam! TPNC būtų pats sau priešas, jeigu pirktų tokias priemones, dėl kurių nuolat skųstųsi mūsų klientai. Tokia situacija nenaudinga nei klientams, nei TPNC, nei priemonių tiekėjams. Todėl priemones stengiamės pirkti kokybiškas. Keliame tam tikrus reikalavimus viešųjų pirkimų konkursų laimėtojams. Bet vartotojų lūkesčiai ir rinkos pasiūla kartais būna labai prieštaringi. Tai, ko mūsų klientai tikisi ir dėl ko priekaištauja TPNC, dažnai yra sunkiai suderinami dalykai. Mes negalime priversti gamintojo pagaminti 300 ar 500 vienetų Lietuvai skirtos priemonės. Paminėsiu tik du pavyzdžius. Garsinių knygų skaitytojams labai svarbu, kad kompaktinių plokštelių grotuvas "atsimintų", kurioje vietoje žmogus baigė skaityti ir, įjungus kitą kartą, pradėtų skaityti būtent nuo šios vietos. Kitaip sakant, grotuvas turėtų būti su atminties funkcija. Yra grotuvų, turinčių šią funkciją, bet gamintojams ji neatrodė esanti nei labai svarbi, nei labai reikalinga, nes visi kiti vartotojai jos nepageidavo, todėl daugelis šiuo metu rinkoje esančių grotuvų šios funkcijos neturi. Jeigu kalbame apie atmintį, turime kalbėti apie specialius akliesiems pritaikytus DAISY grotuvus, kuriuose yra ne tik ši funkcija, bet ir specializuotas kalbantis meniu. Dar vienas pavyzdys - vokiški infraraudonųjų spindulių pagrindu veikiantys kūno termometrai. Jų skalė prasideda ne nuo 36,6, bet nuo 37.4 laipsnių. Laikoma, kad 37,4 dar yra normalu. Kaip močiutei kaime paaiškinti, kad ji neturi temperatūros? Dėl šios priežasties šių vokiškų termometrų ir neįsigijome. Kalbančias TPP dažniausiai įsigyjame tokias, kokios yra rinkoje ir ką nors pakeisti čia nelabai galime. Tačiau minusus žinome ir sprendimų ieškome. Šiais metais ketiname įsigyti geriau akliesiems tinkančias priemones. Jos bus brangesnės, bet, manome, kad patenkintas klientas yra svarbiau už lėšas. 

- Grįžkime prie kompaktinių plokštelių grotuvų. DAISY grotuvai turi daug įvairių funkcijų, galimybių, skaito įvairių formatų garso bylas, bet galbūt paprastam vartotojui šito nereikia? Gal jam kai kada užtenka ne tokio brangaus ir ne tokio sudėtingo grotuvo, jame esančio radijo aparato? 

- Norėčiau pradėti kiek iš toliau. Pasaulis keičiasi. Keičiasi priemonės, taip pat ir požiūris į tai, kas yra techninė pagalbos priemonė, skirta neįgaliam žmogui. TPNC funkcija - įsigyti ir aprūpinti žmones priemonėmis, kompensuojančiomis jų negalią. Ar įprastas radijo imtuvas arba kompaktinių diskų grotuvas, kurį gali nusipirkti "Senukuose" ar "Topo centre", yra priemonė, kompensuojanti žmogaus negalią? Gal ir galime sakyti, kad taip. Bet tada ir bet kuri kita kokybiška bei patogi elektros priemonė - radijo imtuvas, elektros bangų krosnelė - negalią šiek tiek kompensuoja. TPP yra tokia priemonė, kurioje turi būti įdiegta speciali funkcija ar funkcijos, kompensuojančios žmogaus negalią. Kalbant apie akluosius, tai dažniausiai kalbos funkcija (kalbantys meniu ir kita). Kaip minėjau, iškart didėja tokių priemonių kaina, bet tai neišvengiama. Kitaip TPP taps beveik kiekvienas radijo imtuvas, nes neregys jį gali įsijungti ir pasiklausyti. Be abejo, tikslios ribos, kada elektroniniai prietaisai ir informacinių technologijų produktai, pavyzdžiui, programėlės mobiliajam telefonui, nelaikytini, o kada jau laikytini TPP, niekada nenubrėšime. Šis klausimas aptariamas daugelyje šalių ir vienos sampratos nėra, tačiau atsakymo ieškoma, teikiamos rekomendacijos, kriterijai, pagal kuriuos būtų galima priemonę įvertinti. Mes irgi turime rasti aukso vidurį, turėti savo nuomonę ir kriterijus. Kalbant apie garsinėms knygoms skaityti skirtus įrenginius, jau metai diskutuojama su DAISY grotuvų tiekėjais, kaip šių grotuvų meniu prakalbinti lietuviškai. O tiekėjai bendrauja su gamintojais. Diskusija davė teigiamų rezultatų. Jau šiais metais ketiname pirkti partiją DAISY grotuvų, kalbančių lietuviškai. Taip pat diskutuojama su Lietuvos aklųjų biblioteka (LAB), kad būtų leidžiama daugiau knygų DAISY formatu. Paskutinis toks susitikimas su LAB vyko praėjusių metų pabaigoje, tuojau po diskusijos Neįgaliųjų reikalų departamente. Tiek LAB, tiek mūsų vizija nesiskiria, vartotojas turi gauti specializuotas paslaugas ir specializuotas priemones. Šiuo konkrečiu atveju tai būtų specializuotos garsinės knygos ir akliesiems pritaikyti DAISY grotuvai. 

- Susitikime Neįgaliųjų reikalų departamente iškilo TPP remonto, garantinio aptarnavimo klausimas. 

- Žmogui, įsigyjančiam TPP, galioja tie patys įstatymai ir kiti teisės aktai, kaip ir įsigyjančiam bet kurią kitą priemonę. Yra kokybės reikalavimai, tarnybos, atliekančios garantinį remontą. Jeigu vartotojas nesusikalba su tiekėju, kreipiasi į Vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Kai kurias elektronines priemones apskritai vargu, ar kas nors remontuoja. Sunkiai įsivaizduoju, kad Lietuvoje būtų galima rasti remonto įmonę ar visoje šalyje sukurti įmonių tinklą, kurios taisytų smulkius elektros prietaisus, kaip antai: skaičių rodytuvus, kalbančius laikrodžius ar kalbančius kūno termometrus. Regintis žmogus tokį termometrą meta lauk ir įsigyja kitą arba reikalauja iš pardavėjo, kad pakeistų kokybišku ir nesugedusiu. 

Vis dėlto, kalbėdami apie TPP ir jomis besinaudojančius neįgalius žmones, visi suprantame, kad turime ne visai įprastą situaciją. Neregys pats vienas, be kito žmogaus pagalbos, nesusiras garantinį aptarnavimą atliekančios įstaigos, o, nesusikalbėjęs su tiekėju, nevarstys vartotojų teises ginančių tarnybų durų. Su tiekėjais dėl garantinio aptarnavimo deramės, ieškome geriausių variantų. Sutarėme, kad garantinio aptarnavimo reikalus jie turėtų spręsti. Tai būtų paskata jiems patiems siūlyti kokybiškesnes priemones arba nedalyvauti viešųjų pirkimų konkursuose ir nieko nesiūlyti. Prie kiekvienos įsigijamos priemonės yra garantinis talonas. Jame nurodytas tiekėjo atstovas, jo telefono numeris, kuriuo galima skambinti ir šiuos klausimus spręsti. Įpareigoti tiekėją atlikti garantinį remontą negalime, bet aukso vidurio ieškome. Praėjusiais metais buvo atvejis, kai vieno tiekėjo jaunas darbuotojas dėl nepatyrimo ar kitokių priežasčių atsisakė situaciją aiškintis ir ją spręsti. TPNC tame ginče tarpininkavo ir konfliktą padėjo išspręsti. Atsižvelgėme į pastabą, kad būtų aiškiau nurodoma, į kokį asmenį garantinio aptarnavimo laikotarpiu klientas galėtų kreiptis. 

- Priemones galima gauti ne tik jūsų centre, bet įsigyti ir patiems bei susigrąžinti už jas skiriamą kompensaciją. Kiek laiko žmogui reikėtų laukti tokios kompensacijos? 

- Kai žmogus įsigyja priemonę ir pateikia prašymą dėl kompensacijos, ją gauna maždaug per mėnesį. Žmonės turėtų žinoti, kad reikalingą kalbančią priemonę jie gali įsigyti iš pasirinkto tiekėjo ne tik Lietuvoje, bet ir bet kurioje kitoje šalyje ar parsisiųsti internetu. Žinoma, reikalingi įsigijimo dokumentai. Tokiems žmonėms taip pat išmokame nustatyto dydžio priemonės įsigijimo kompensaciją. Tėvai vaikams skirtus brailio rašto užrašymo įrenginius dažnai įsigyja tiesiai iš užsienio tiekėjų. Žmonėms, norintiems patiems įsigyti TPP, nėra būtina turėti konkretų tiekėją. Vienintelė išimtis - programinė įranga. Centras yra sudaręs sutartis su konkrečiais tiekėjais, kad žmogui nereikėtų šios įrangos įsigyti už savo lėšas, o paskui laukti kompensacijos. Be to, įmonė yra įsipareigojusi šia įranga žmogų pamokyti naudotis. Kitaip sakant, įmonė, pristatanti specialią programinę įrangą, kartu įsipareigoja nepalikti žmogaus su ja vieno ir visų problemų neužkrauti tik ant jo galvos. 

 

(bus daugiau) 

 

Kalbėjosi Alvydas VALENTA 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]