VIRŠELIS

 

A. RUCIMAN. DAINUOJANTIS IR SAU AKOMPANUOJANTIS ARFA OSIANAS


A. RUCIMAN. DAINUOJANTIS IR SAU AKOMPANUOJANTIS ARFA OSIANAS. Parašas po iliustracija

Škotų dailininkas Aleksandras Ruciman (Alexander Ruciman, 1726-1785) gimė Edinburge, architekto šeimoje. Aleksandras studijavo Glazgovo meno akademijoje. 1750-1762 m. mokėsi ir dirbo dailininko Roberto Norie dirbtuvėse. Vėliau išvyko į Romą. Italijoje tapytojas praleido penkerius metus. Tuo laikotarpiu tapė romantiškus peizažus ir paveikslus istorine tema. Grįžęs iš Italijos trumpai nuvyko į Londoną, kur savo darbus eksponavo Karališkoje meno akademijoje. A. Rucimaną globojo seras James Clerk. Dailininkas dekoravo savo globėjo namus darbais Osiano tema. "Osiano salėje" margaspalvėmis freskomis dekoravo lubas ir sienas. Deja, šios freskos buvo sunaikintos 1774 m. kilus gaisrui. Laimei, yra išlikę šių freskų eskizai. A. Rucimano darbams būdingos netradicinės kompozicijos - jos kartais būdavo nutapytos skritulio ar ovalo formos paveiksluose. 

Skaitytojams priminsime, kad Osianas - keltų mitinis veikėjas. Mitą atgaivino XVIII a. škotų poetas Džeimsas Makfersonas eilėraščių rinkinyje "Osiano baladės". Kūrinyje vaizduojami legendinio karaliaus Fingalo ir jo sūnaus kario bei poeto Osiano žygdarbiai, meilės istorija, kelionių nuotykiai. Iš nepaprastų kelionių po anapusinę karalystę Osianas sugrįžta į gimtinę, tampa aklu ir silpnu seneliu. 

Piešinys "Dainuojantis ir sau akompanuojantis arfa aklas Osianas" gali būti iš dailininko mecenato namo freskų eskizų. Ovalo formos piešinyje - scena, kurioje įsijautęs į muziką dainuoja žilabarzdis Osianas. Ant akmens - nuo pečių nuslinkusi žydra marška, iki pusės apnuoginusi senolio kūną. Ant akmens sėdi ir senolis. Gunktelėjęs, tačiau dar stiprus kūnas, į priekį ištiestos dešinės rankos pirštai virpina stygas, kairė tvirtai laiko didžiulį įstabius garsus skleidžiantį instrumentą. Visai šalia muzikanto, palinkęs į priekį, stovi tikriausiai neprigirdintis barzdotas senis. Kiti klausytojai įsitaisę kiek atokiau. Pirmajame piešinio plane - vienintelė sėdinti klausytoja, jauna, gražaus veido, baltais banguojančių klosčių drabužiais, tikriausiai kilmingo luomo moteris. Šalia jos - berniukas, greičiausiai tarnas. Greta - raudoną tuniką dėvintis vyriškis, taip pat aukštuomenės luomo atstovas, galbūt gražiosios moters vyras. Už jo nugaros stovi vyras, greičiausiai tarnas, savo ištiesta ranka lyg tildantis, matyt, pradėjusias šnekučiuotis grakščias, koketiškomis pozomis stovinčias merginas. Kaip būdinga eskizui, tiek piešinio gilumoje stovinčios žmonių figūros, tiek pirmame plane Osiano šuo - nebaigti piešti. 

Šis mielas akiai (46,6 x 59,9cm) piešinys puošia Škotijos Edinburgo nacionalinės galerijos sienas. 

 

Vytautas GUDONIS 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]