VIRŠELIS

 

G. BONDONE. EZAVAS PRIEŠAIS IZAOKĄ


Parašas po iliustracija

Italų dailininkas ir architektas Giotto di Bondone (apie 1267-1337) gimė valstiečių šeimoje, kaime netoli Florencijos. Pagal kitą dailininko biografijos versiją, jis gimė Florencijoje, o jo tėvas buvo kalvis. Giotto buvo dailininko Cimabue mokinys. Kartu su mokytoju tapė freskas Šv. Pranciškaus bažnyčioje Asyžiaus mieste, kur, amžininkų teigimu, mokinys pralenkdavo savo mokytoją. Vėliau dailininkas gyveno Florencijoje, vedė ir susilaukė aštuonių vaikų, iš kurių vienas sūnus pasekė tėvo pėdomis, - tapo dailininku. G. Bondone - daugelio paveikslų, freskų, mozaikų, puošiančių Italijos bažnyčias, autorius. Išliko visa galerija dailininko tapytų šventųjų paveikslų. Išskirtiniai menininko darbai yra jo tapyti kryžiai, kurie puošia Italijos bažnyčių altorius ir sienas. Atsidėkodami tėvynainiai dailininką vaizduojančią skulptūrą patalpino vienoje iš Florencijoje esančios Uffizi galerijos pirmojo aukšto nišų. 

Gana įspūdinga Giotto tapyta freska neregių tema "Ezavas priešais Izaoką". Izaokas žydų istorijoje - Abraomo ir Saros sūnus, kurį Abraomas turėjo paaukoti Dievui kaip savo tikėjimo išbandymą. Tačiau už nuodėmes buvo paaukotas avinėlis, o Izaokas vėliau tapo dvynių Jokūbo bei Ezavo tėvu. Dievas davė Izaokui tokį pat palaiminimą kaip ir Abraomui. Anot mito, Jokūbas su Ezavu pradėjo nesutarti dar motinos įsčiose. Senatvėje Izaokas apanka. Tėvas labiau myli Ezavą, motina - Jokūbą. Savo numylėtiniui tėvas nori palikti visą turtą, tačiau Rebeka, pasinaudodama vyro aklumu, palaiminti nusiunčia savo numylėtinį Jokūbą. Nesuvokęs apgaulės neregintis tėvas palaimina Jokūbą, kuris tampa turto paveldėtoju. Tai sukelia brolio neapykantą ir pavydą. 

G. Bondone freskoje pavaizdavo Izaoką, gulintį savo ložėje. Ezavas su lėkšte ir šaukštu rankose maitina senolį. Jo motina Rebeka su nepasitenkinimu veide stebi šią sceną. Freskoje - veikėjų gyvumas, ryški šviesa, detalių konkretumas, jų darna. Stebina kompozicijos meistriškumas, sugebėjimas pasiekti efektą ne spalvų gausa, o derinant jų atspalvius. Tai būdinga ir šiam, ir kitiems G. Bondone darbams. Tai pats ankstyviausias mums žinomas darbas, kuriame vaizduojamas neregys Izaokas. Ši neblankstančių rausvų atspalvių freska jau septyni šimtmečiai džiugina lankytojus Asyžiaus mieste, Šv. Pranciškaus bažnyčioje. 

Vytautas GUDONIS 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]