NAUJOS TECHNOLOGIJOS

Eglė JARMOLAVIČIŪTĖ

NAVIGACIJA IR AKLIEJI


Laisvės pojūtis 

Daugelis turbūt šiek tiek esate girdėję apie GPS navigaciją (angl. global positioning system - visuotinė padėties nustatymo sistema - red. past.), tai puikus pagalbininkas besiorientuojant mieste. GPS navigacija baltosios lazdelės nepakeis, tačiau bent aš kartais kaip be lazdelės, taip ir be navigacijos neįsivaizduoju visaverčio orientavimosi. 

Vaikystėje svajodavau, kad kada nors tikrai matysiu ir galėsiu kaip visi žmonės išeiti, kur norėsiu ir kada norėsiu, tačiau paauglystėje, kai jau imame objektyviau vertinti savo galimybes, supratau, kad didesnė tikimybė, jog šita svajonė taip ir neišsipildys. Bet net šis supratimas neužgožė mano noro būti savarankišku laisvu žmogumi, rinktis ir daryti tai, kas man šauna į galvą čia ir dabar. Kartais nematymas labai trukdo, todėl supratau, kad be savarankiškumo norimos laisvės niekada nepasieksiu. Taip ir pradėjau savo keliones po miestą su baltąja lazdele. Pradėjau nuo to, kaip ir visi: išsiaiškindavau maršrutą su kokiu nors reginčiu draugu, tada jau ryždavausi eiti viena. Savaime suprantama, tai varžė mano, kaip laisvo žmogaus, galimybes: žinai maršrutą - eini, nežinai - neini, man norėjosi, kad nebūtų tokių apribojimų, kad nereikėtų man prašyti kieno nors pagalbos. Ir štai kartą vienas mano draugas papasakojo apie navigaciją. Tada dar labai miglotai įsivaizdavau savo galimybes. Man atrodė, jog GPS padės tada, kai, tarkim, autobusas ar troleibusas nesakys stotelių. Bet ir tai atrodė labai gerai: nepatirsiu streso važiuodama, nes, jei minutėlei nesekei maršruto, kitaip tariant, užsisvajojai, galbūt kaip tik tada pravažiavai stotelę arba vairuotojas iš viso neatidarė durų. Tačiau net neįsivaizdavau, kad navigacija leistų visiškai savarankiškai vaikščioti po visą miestą, važinėti maršrutiniais autobusais ir pasijusti kaip reginčiai, kada likus, tarkime, šimtui metrų tu atsistoji ir pasakai vairuotojui, kad sustotų šitoj stotelėj, o jis nustemba ir nesupranta, kaipgi aš suprantu, kad man reikia išlipti būtent čia. O kur dar visi mano pasiklydimai ir nežinomų objektų paieškos! Ir nors kartais tenka ilgokai paklaidžioti, bet vis tiek galutinį tikslą pasieki pats - tavęs už parankės neatveda joks individas. Paklaidžioti tenka, nes juk ne visada gali imti ir eiti, kur šauna galvon, yra ir pastatai, ir tvoros, ir gatvės. 

Ryškiausiai prisimenu, kai kartą važiavau į darbą (dirbu Kirtimuose, netoli oro uosto). Važiuodama mėgstu klausytis knygos arba muzikos, tad neatkreipiau dėmesio, kad autobuse nesakomos stotelės. Kai pastebėjau, buvo vėlu - pravažiavau savąją. Autobusas iki kitos stotelės padarė keletą posūkių. Ką gi, išlipau, žmonių aplinkui nebuvo ir tik su GPS sėkmingai nukeliavau į darbą. Manau, kad tai kur kas greitesnis būdas nei rasti žmogų, kuris galėtų tave palydėti, juolab kad jie visi skuba ir retas su dideliu noru nuves bent jau iki tos vietos, iš kur lengvai gali pasiekti kelionės tikslą. 

Tai štai tokia būtų mano patirtis. Dėl objektyvumo turiu aptarti ir šios sistemos minusus. Vienas iš pagrindinių - priklausomybė. Jei navigaciją naudosime nuolat, atprasime patys galvoti, kur eiti, ir jei staiga dėl kokių nors priežasčių ji nustos veikti, liksime be nieko. Todėl nerekomenduoju jos naudoti nuolat - negalima leisti, kad už mus galvotų kažkas kitas, juk turime ir savo galvas! Antras minusas yra tas, kad naudodamiesi navigacija šimtaprocentinio tikslumo beveik niekada nepasieksime. Kitaip tariant, niekada nebus taip, kad, priėjus prie pastato durų, programa parodys, jog iki jo liko 0 metrų. O ypač priartėjus prie pastatų - dėl atspindžių iš palydovų didėja koordinačių nustatymo paklaida. 

 

Programos galimybės 

Kaip ši sistema veikia? Viskas labai paprasta. Yra nemokama specialiai akliesiems sukurta programa "Loadstone", ją galima atsisiųsti internetu. Jeigu į paieškos sistemą "Google" suvesime žodžius "Loadstone GPS" pirmas iš paieškos rezultatų ir bus puslapis, iš kurio galėsime atsisiųsti šią programą. Ji veikia "Symbian" operacinėje sistemoje, taigi tiesiog instaliuojame parsisiųstą bylą ir jau turime programą telefone. Tačiau į miestą eiti dar anksti. Yra telefonų, pavyzdžiui, "Nokia C5-00" arba "Nokia E52", kuriuose yra vidinis GPS imtuvas. Tai įrenginys, kuris gauna informaciją iš palydovų apie esamą vietą. Jeigu jūsų telefone tokio įrenginio nėra, tada jį reikia nusipirkti. Tai turi būti GPS imtuvas, siunčiantis informaciją "Bluetooth" ryšiu. 

Kaip sujungti programą su GPS imtuvu? Viskas pakankamai paprasta, bet prieš pradedant aptarinėti šiuos ir kitus dalykus, būtina atkreipti dėmesį į tai, kad daugelis šioje programoje naudojamų terminų, meniu punktų ir pan. yra angliški ir turbūt niekada nebus išversti į lietuvių kalbą. Taigi tiek šiame aprašyme, tiek ir kuriuose nors kituose - dažniausiai angliški terminai. Jaunimui dėl to turbūt sunkumų nesudarys, o vyresnieji keletą pagrindinių sąvokų irgi gali išmokti. Galimybė laisvai ir savarankiškai judėti įdėtas pastangas atpirks dešimteriopai! 

O dabar grįžkime prie aptariamos temos. Atsidarius programą "Loadstone" paspaudžiame telefono kairėje viršuje esantį mygtuką (tai tas mygtukas, kur telefono ekrano skaitymo programa vadina "mygtukas 1" arba "button 1"). atsidariusiame meniu pasirenkame punktą "GPS" ir čia susirandame "find GPS". Jeigu jūsų telefone yra vidinis imtuvas, tada pasirenkame "sąveikaujančioji GPS", o jeigu imtuvo nėra, tada - "external GPS", jeigu pasirinkome antrą variantą, tada atsidariusiame lange išsirenkame savo GPS imtuvo modelį ir spaudžiame "patvirtinti" (pirmą mygtuką). 

Pastaba: GPS imtuvas turi būti įjungtas. 

O dabar jau galime ir į miestą išeiti pasivaikščioti, nors kol kas apsiribokime kur kas siauresne erdve - užteks ir savo rajoną apeiti, pasižymint kokius nors jums reikalingus objektus. Šitai reikėtų padaryti taip: priėjus prie kokio nors objekto, telefono klaviatūroje paspaudžiame dvejetą, kad išgirstume, kokia šiuo metu yra paklaida. Kitaip tariant, kiek maždaug metrų GPS gali apsirikti. Jeigu yra bent dvidešimt metrų, tada nelabai verta įsivardyti objektą, nes nukeliauti galite ir į, tarkim, šalia stovintį konteinerį. Tokiu atveju galima pabandyti paieškoti geresnės pozicijos, pavyzdžiui, atsitraukti kelis žingsnius nuo pastato. Kai tik paklaida sumažėja, jau galima įsivardyti norimą objektą paspaudus klavišą "grotelės". Atsiradusiame "Edit" laukelyje įrašome objekto pavadinimą, pavyzdžiui, "Savanorių pr.", tada spaudžiame pasirinkimo mygtuką - 1. Čia po rašomosios kalbos yra du punktai - "from commentsment" arba "save using current". Jei pasirinksime pirmąjį punktą, taško koordinatės bus išsaugotos tokios, kokios buvo užfiksuotos paspaudus "grotelių" klavišą. Jeigu antrąjį, tokios, kokios buvo užfiksuotos, kai jį patvirtinome. Taip galime keliauti po miestą ir pasidaryti lyg ir Vilniaus žemėlapį. 

Artimiausius keturis įvardytus taškus galime matyti spausdami rodykles į visas keturias puses. Ekrano skaitymo programa balsu praneš apie taško kryptį ir atstumą. Rodyklė į viršų nurodys artimiausią tašką, daugmaž esantį priešais (programos nustatymuose nurodyta, kad jis bus nurodomas pagal laikrodį, "at 12 o clock" reiškia, jog objektas yra tiesiai prieš mus, "at 11 o clock" - objektas truputį pakrypęs į kairę. Apatinė rodyklė parodys objektą, esantį daugmaž už nugaros. Rodyklės į šonus - objektus daugmaž kairėje ir dešinėje pusėse. Centrinis klavišas parodys objektą, esantį arčiausiai. 

Jeigu jau pasidarėme šiokį tokį žemėlapį, pravartu žinoti ir keletą dalykų, padėsiančių susirasti taškus, nebūtinai esančius arti mūsų. Norint tai padaryti, jau įėjus į programą reikia paspausti pirmąjį pasirinkimo mygtuką, susirasti punktą "functions" ir jame - "find point" atsiradusiame "edit" laukelyje įrašyti taško pavadinimą ir paspausti pirmąjį mygtuką "patvirtinti". Programa parodys vieną ar kelis taškus, atitinkančius įrašytą pavadinimą, žinoma, jei tokių ras. 

Yra dar keletas naudingų ir žinotinų funkcijų naudojantis "Loadstone" programa. Ji dirba dviem režimais: "navigation mode" ir "exploration mode". Pirmasis yra navigacijos režimas - jį naudojame vaikščiodami arba važiuodami. Antrasis - susipažinimo. Čia matome taškus ir jų kryptis. Šis režimas skirtas tarsi susipažinti su duomenų baze. Kad perjungtume režimus, naudojame klavišą "0". 

Taškai gali būti paprasti "check points" ir "lock pointscheck" pointai - tai yra pažymėti taškai, tarsi svarbesni negu visi kiti, kai priartėsime prie šio taško atitinkamu atstumu, programa praneš mums apie tai atskirai. "Lock points" - tokie taškai, iki kurių visada galime pasitikrinti atstumą. Tarkime, pasižymėjome namus kaip "lock point", ir nesvarbu, kur bebūtume, matysime kryptį ir atstumą iki jų. 

Aš pati "check point" naudoju tada, kai man reikia rasti kokį nors tašką, bet jis nėra vienas iš artimiausių. Jeigu einu teisinga kryptimi, paspaudusi "5" klavišą matau kryptį ir atstumą iki jo. O "lock point" galima naudoti, jeigu reikia sužinoti, koks atstumas likęs iki taško. Tarkime, galiu iki darbo nuvažiuoti autobusu, kuris priveža prie pat, arba galiu važiuoti troleibusu, kuris išleidžia daug toliau, arba stoviu kokioj nors vietoj ir taip galiu pasižiūrėti, koks atstumas yra iki darbo, ar verta eiti pėsčiomis ir nelaukti troleibuso ar autobuso, kuris bus tik už pusvalandžio. 

Jums turbūt iškilo klausimas - o kaip ten yra su nežinomais objektais? Juk pagal tai, ką aprašiau, galime rasti, tik ką patys pasižymėjome. Nors ir tai jau yra neblogai važinėjant viešuoju transportu arba pasiklydus, bet gali būti ir dar geriau. "Loadston" puslapyje yra įrankių, kur galima įrašyti adresą, turėsime jo koordinates, taip pat galime nurodyti, kad puslapis sukurtų duomenų bazę tų objektų, kurie yra dešimties kilometrų spinduliu nuo nurodyto adreso. Tai jums palieku išsiaiškinti patiems. Dar tikiuosi, jog ateityje galėsime talpinti savo sukurtas duomenų bazes, tarkim, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos svetainėje, kad visi bendrai galėtume jomis naudotis. 

Kaip galėtume pasidalinti savo kurtomis duomenų bazėmis? Jas reikia išeksportuoti. "Loadstone" programoje yra punktas "export database", kai programa praneša, jog duomenų bazė išeksportuota, tada reikia prijungti telefoną prie kompiuterio ir susirasti tą išeksportuotą TXT failą arba nusiųsti jį kitam telefono vartotojui MMS pranešimu arba "bluetooth" ryšiu. Tai galima padaryti naudojant paprasčiausią telefone esančią failų tvarkyklę. Išsiuntus vartotojui, turinčiam telefone programą "Loadstone", duomenų bazę kompiliuoti pasiūloma automatiškai. 

Visų šių dalykų plačiau neaprašinėsiu, kol kas užteks to, ką jau aprašiau, o vėliau papildomų dalykų visada galima išmokti patiems. Tai priklauso nuo noro ir poreikio, ar norime būti nepriklausomi, ar norime patirti mažiau streso keliaudami, ar norime pasijusti kaip matantys ir nesijaudinti dėl įvairių iškylančių kliūčių. 

Dažna pradedančiųjų vartotojų bėda yra neužtikrintumas: ar pavyks išmokti, ar suprasiu programą - juk ji yra anglų kalba. O jeigu bus taip, o jeigu bus kitaip ir t.t. Svarbiausia yra nepamiršti, jog jūs neturite ko prarasti, pabandysite, patiks - naudositės ir džiaugsitės, nepatiks - nenaudosite. Bet nepabandę niekada nieko nežinosite. 

GPS navigacijos naudojimas netgi gali padėti sutaupyti pinigų, jeigu tenka, tarkime, iš draugų grįžti vėlai naktį, su GPS ir pėsčiomis galime pareiti. O protingai naudojantis jis gali padėti pažinti miestą. Štai man jau prireikia šios navigacijos tik tada, kai pasiklystu arba važiuoju maršrutiniu autobusu, arba ieškant kokio pastato, iki kurio viena niekad nesu ėjusi, o kai be niekieno pagalbos jį randi, tada pasijunti tokia laisva, kad visai gali pamiršti apie regėjimo negalią ir dėl jos kylančius sunkumus. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]