RENGINIAI

Dovilė ZUOZAITĖ

NUO BAROKO IKI LOTYNŲ AMERIKOS GARSŲ


Vasario 3 dieną į Kauno filharmoniją chorinės muzikos mylėtojus pakvietė laikinojoje sostinėje viešintis valstybinis choras "Vilnius" (meno vadovas ir vyr. dirigentas prof. Povilas Gylys). Po penkerių metų pertraukos filharmonijoje surengtas choro koncertas buvo paženklintas net keliais svarbiais įvykiais - neseniai minėtu 40 metų jubiliejumi bei naujuoju choro kūrybinės veiklos etapu, prasidėjusiu pernai, kai kolektyvui buvo suteiktas valstybinio choro vardas.  

Atversdamas naujuosius istorijos puslapius, kartu pažvelgdamas ir į nueitą kelią, choras tą vakarą klausytojams dovanojo išties turiningą ir spalvingą programą, kurioje darniai susiliejo įvairių laikų ir žanrų kūriniai. Pirmojoje koncerto dalyje skambėjo religinė muzika. Programą pradėjo J. S. Bacho motetas "Singet dem Herrn ein neues Lied" dvigubam chorui kartu su fagotininku Alfonsu Ančerevičiumi bei violončelininku Sauliumi Lipčiumi.  

Būdamas aktyvus lietuvių chorinės muzikos skleidėjas, valstybinis choras "Vilnius" šiame koncerte klausytojams pateikė ir premjerą - Vytauto Miškinio itin dvasingą, pripildytą vilties ir skaidraus skambesio kūrinį "Septynios Advento antifonos". Nors kompozicija sukurta 2003 m., iki šiol Lietuvoje buvo atliktos tik kelios dalys. Choro "Vilnius" programoje nuskambėjęs visas kūrinys pagrįstas dviejų chorų dialogu, juntamas glaudus muzikos ir liturginio teksto ryšys, visa tai papildo choro dainininkų skaitomas lotyniško teksto vertimas.  

Bene pirmą kartą Lietuvoje klausytojai išgirdo ir kitą religinį, nepaprastai melodingą, subtilaus grožio F. Mendelssohn-Bartholdy kūrinį "Ave Maria". Tai romantinės muzikos kūrėjo kūrinys, sukurtas penkiolikai balsų, tenorui solo ir vargonams. Galbūt kaip tik dėl gausios choro balsų sudėties ši, nors ir nepaprastai graži, giesmė yra atliekama gana retai, nėra įsitvirtinusi chorų repertuare.

Valstybinis choras 'Vilnius' renginyje 

Antrąją koncerto dalį choras pradėjo kūriniu, tapusiu viso vakaro kulminacija, - kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus kantatos "Pagonių giesmės" naująja versija. 1969 m. parašytas kūrinys ne vieną dešimtmetį skamba koncertų salėse, yra itin mėgstamas publikos bei muzikantų, skirtas atlikti chorui, sopranui, skaitovui ir orkestrui. Praėjusiais metais minėtas "Vilniaus" 40 metų jubiliejus kaip tik ir paskatino kompozitorių parašyti naująją šios kantatos versiją. Vietoj orkestro autorius įvedė styginių kvartetą, klavišinius, elektrinę ir bosinę gitaras bei mušamuosius. Kauno filharmonijoje "Pagonių giesmės" naujai atgimė kartu su valstybiniu choru "Vilnius", Lietuvos nacionalinės premijos laureatu Čiurlionio kvartetu, Tomo Leiburo instrumentine grupe, soliste Laima Česlauskaite (sopranas), Tomu Juzeliūnu, skaičiusiu kantatos tekstą.  

Kompozitorius G. Kuprevičius, vertindamas naująją versiją kalbėjo: "Šios kantatos atlikimas man apskritai yra labai brangus. Ankstesnis 1969-ųjų variantas tapo mano pirmuoju nemažos apimties darbu baigus kompozicijos studijas pas prof. Eduardą Balsį. Šiame cikle mane domino galimybė chorą parodyti šiek tiek kitokį, nei mes buvome įpratę girdėti romantinėje muzikoje, norėjau, kad jame atsirastų ritminis pradas. Tuo metu buvau itin didelis grupės "The Beatles" mėgėjas, tai atsispindi ir to laikotarpio kūryboje, ji persisunkusi bigbitinės muzikos elementais, įvairiais posūkiais, atsiradusiais iš popmuzikos. Naujojoje kūrinio redakcijoje siekiau įvesti simforoko skambėjimą panaudojant styginių, gitaros ir mušamųjų derinį. Daugiau kaip prieš dvidešimt metų choras "Vilnius" yra atlikęs ir ankstesnę kantatos versiją. Džiaugiuosi choro atliekamų kūrinių skambėjimu, vakarietiška chorinio atlikimo kultūra. Linkėčiau šiam chorui sėkmingai gyvuoti ne vieną, o dar mažiausiai tris keturiasdešimtmečius." 

Veržli, dinamiška ir ekspresyvi naujoji "Pagonių giesmių" versija tapo tam tikra jungtimi tarp klasikinio žanro kūrinių ir koncerto pabaigoje nuskambėjusių Lotynų Amerikos saulėtų, ritmingų kompozicijų. Čia choras žaismingai ir temperamentingai atliko penkias dainas iš programos "Lotynų Amerikos melodijos ir ritmai", parengtas kartu su perkusijos grupe "Giunter percussion". Praėjusių metų rudenį užsimezgusi muzikantų draugystė su choru dažnai paįvairina ir praturtina choro koncertus, suteikia naują, spalvingesnį chorinės muzikos skambėjimą. 

Sudėtinga ir įvairi koncerto programa su nelengvais techniniais ir interpretaciniais niuansais tik dar kartą paliudijo valstybinio choro "Vilnius" profesionalumą ir muzikinį lankstumą. Po koncerto dalindamasis mintimis Kauno valstybinio choro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas prof. Petras Bingelis kalbėjo: "Kolektyvas yra sudarytas iš puikių profesionalų, kurie gali atstovauti chorinei muzikai bet kur ir bet kada. Jie turi savo veidą, repertuarą, kurį atlieka puikiai. Visi kūriniai yra parengti su dideliu skoniu, atsakomybe. Mes, profesionaliosios chorinės muzikos atlikėjai, turime išlaikyti tą liniją skleisdami gilius ir prasmingus kūrinius. Norėčiau palinkėti tik vieno, kad mūsų šalies vadovybė daugiau dėmesio skirtų tikrajam menui propaguoti, nes šis choras yra tikrai tam pasirengęs." 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]