DOKUMENTAI

 

 


Lietuvos Respublikos Vyriausybei 

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai 

 

Kopija Neįgaliųjų reikalų departamentui prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 

 

KREIPIMASIS 

 

DĖL SOCIALINĖS REABILITACIJOS PASLAUGŲ NEĮGALIESIEMS BENDRUOMENĖJE FINANSAVIMO 

 

Vilnius 2010-05-27 

 

Mes, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (toliau - LASS) XXI ataskaitinio-rinkiminio suvažiavimo delegatai, atstovaudami 6834 mūsų organizacijos nariams, miestų ir rajonų filialams 48-iose savivaldybėse, kreipiamės į Jus, prašydami, kad paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektai nebūtų finansuojami per savivaldybes. Finansavimas per savivaldybes numatytas Neįgaliųjų reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau - NRD) parengtame ir 2010-04-26 išplatintame projekte dėl Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektų finansavimo tvarkos aprašo (toliau - Aprašo projektas). Šios nuostatos, jei joms pritars Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, turėtų įsigalioti teikiant paraiškas 2012 m. 

Socialinės reabilitacijos paslaugas neįgaliesiems finansuoti per savivaldybes nėra tikslinga, nes: 

1. Yra rizika, kad Nacionalinės žmonių su negalia socialinės integracijos 2010-2012 m. programai (toliau - Programa) vykdyti savivaldybėms skirtos lėšos nepasieks neįgaliųjų. Taip teigti leidžia Būsto pritaikymo programos įgyvendinimo pagal sutartis su savivaldybėmis praktika (2007 m. jos grąžino apie 490 tūkst. Lt, 2008 m. - 557 tūkst. Lt) bei Valstybės kontrolės išvados. Valstybės kontrolės ataskaitoje "Neįgaliųjų socialinė integracija" (2007 m. rugsėjo 28 d., Nr. VA-P-10-6-15, p. 1.1.3.) teigiama, kad savivaldybės netinkamai atsiskaitė NRD už Programos priemonių įgyvendinimą, nenurodydamos tuo tikslu panaudotų lėšų, pateikdamos tik aprašomojo pobūdžio duomenis. Kitos Valstybės kontrolės ataskaitos - "Socialinių paslaugų teikimas" (2009 m. vasario 27 d., Nr. VA-P-10-16-4) - išvadose teigiama, kad savivaldybės neįsisavino 28,5 proc. valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos lėšų, skirtų socialinėms paslaugoms, ir jas perskirstė kitai socialinei paramai; neužtikrino vienodo kai kurių socialinių paslaugų prieinamumo; netaupiai naudojo valstybės lėšas. Tokios Valstybės kontrolės išvados verčia suabejoti, ar savivaldybės tikslingai naudos Programai skirtas lėšas ir ar deramai už jas atsiskaitys. 

2. Padidės lėšų administravimo kaštai. Valstybės kontrolės ataskaitoje "Neįgaliųjų socialinė integracija" teigiama, kad šiuo metu administraciniai Programos kaštai - per dideli. Nepaisant to, 2009 m. gegužės 21 d. LR SADM vykusiame pasitarime dalis savivaldybių atstovų išreiškė norą turėti etatą Programai koordinuoti. Akivaizdu, kad vis daugiau resursų bus skiriama biurokratiniam aparatui, ir vis mažiau - tiesiogiai neįgaliajam. 

3. Laikotarpis metų pradžioje, kai negaunama finansavimo, dar pailgės. Nors projektai yra rengiami metams, praktiškai pirmąjį metų ketvirtį Neįgaliųjų asociacijos jokio finansavimo negauna. Bijome, kad perdavus lėšas savivaldybėms, šis laikotarpis dar pailgės. O Programoje prioritetas yra teikiamas tęstiniams projektams. Kaip užtikrinti tęstines paslaugas, esant netolygiam finansavimui? 

4. Didžioji dauguma savivaldybių nėra pasiruošusios perimti Programos administravimą (taip teigti leidžia LASS vizitai savivaldybėse 2008-2009 m. bei jau minėtas 2009 m. gegužės 21 d. vykęs pasitarimas su savivaldos atstovais). 

Dėl išvardintų motyvų nepritariame šiam modeliui ir tikimės, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė atsižvelgs į LASS XXI ataskaitinio-rinkiminio suvažiavimo delegatų prašymą išsaugoti šiuo metu galiojantį paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje finansavimo modelį. 

 

LASS XXI ataskaitinio-rinkiminio suvažiavimo delegatų vardu 

LASS pirmininkas Sigitas Armonas 

* * *
[Skaityti komentarus] | [Komentuoti] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]