VIRŠELIS

 

R.SUBIAS. AKLAS DAINININKAS


Parašas po iliustracija

XVIII amžiaus ispanų dailininkas Ramonas Subias (1745 - 1793) paliko kultūros istorijai paveikslą, kuriame pavaizdavo neregį dainininką, grojantį ryla. Neregio muzikanto tema buvo mėgstama įvairaus laiko menininkų. Ši tema populiari ir literatūroje, ir skulptūroje, ir tapyboje. Kodėl? Jau ir šiaip muzikuojantis ar dainuojantis žmogus atrodo dvasingesnis, vertingesnis už nedainuojantį ar negrojantį. Grojantis ar dainuojantis neregys klausytojui neatsietinas nuo romantikos, kurią skatina empatija (įsijautimas). Neabejotinai neregių choro atliekami kūriniai dėl šios priežasties daro didesnį įspūdį klausytojui. Taigi vaizduojamajame mene pavaizduotas neregys muzikantas ar dainininkas subtiliai veikia žiūrovo emocijas. Šį fenomeną puikiai žinojo visų amžių skulptoriai ir tapytojai. 

R. Subias vaizduoja jauną prakaulaus veido, tvarkingais drabužiais rylininką. Dailininkas pavaizdavo neregį, sėdintį kalno viršūnėje, sukantį ant kelių padėtos rylos rankenėlę. Greta į jį atremta neilga medinė lazda. Dainininkas kol kas nedainuoja, tik muzikuoja užmerktomis akimis, lyg gėrėdamasis sklindančiais muzikos garsais. Greta jo, keliais metrais žemiau, stovi palydovas paauglys, per petį persimetęs kur kas mažesnį kelionmaišį negu jo šeimininkas. Daug prastesni ir lydinčio jaunuolio drabužiai. Palydovas neregio muzikavimui pritaria kastanjetėmis. Pripratęs prie kasdieninių pasirodymų, išgirdęs šią muziką ant dviejų kojų atsistoja ir trečiasis šios trupės narys - nedidelis baltai rudais lopais išmargintas šunelis.  

Šis 1786 metais aliejumi ant drobės nutapytas vidutinio formato (93 x 145 cm) paveikslas yra saugomas Prado muziejuje Madride. 

 

Vytautas GUDONIS 

* * *
[Skaityti komentarus] | [Komentuoti] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]