PARODOS

Henrikas STUKAS

KELIONĖ Į MAGIŠKĄ PASAULĮ


Mergaitė apžiūri paveiksląŠi kelionė prasidėjo 2008 metų spalio pabaigoje. Tada Lietuvos aklųjų bibliotekos skaitykloje buvo pristatyta naujos meno pažinimo parodos "Magiškas Mikalojaus Konstantino Čiurlionio pasaulis" koncepcija. Tai bendro Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos bei Lietuvos dailės muziejaus ilgalaikės neregių meninio ugdymo programos "Pažinti meną pojūčiais" tęstinio projekto ketvirtoji dalis. Susirinkusiems buvo pristatyti bandomieji taktiliniai paveikslai. Būta nemažai neregių svarstymų, samprotavimų. Daugelis stebėjosi dailininkų užmojais perteikti akliesiems M. K. Čiurlionio simbolistinę tapybą. 

Visas abejones išsklaidė 2009 m. birželio 30 dienos 16 valanda. Tuo metu Vilniuje, Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22), atidaryta edukacinė meno pažinimo paroda "Magiškas M. K. Čiurlionio pasaulis. Zodiakas".  

 

Spaudos konferencija 

Parodos rengėjai likus valandai iki oficialaus atidarymo pakvietė žurnalistus į spaudos konferenciją.  

Parodos sumanytojų tikslas - supažindinti su vieno įžymiausių Lietuvos dailininkų M. K. Čiurlionio kūryba. Šįkart eksponuojami tapytojo Arvydo Pakalkos ir keramiko bei scenografo Jono Arčikausko taktiliniai darbai, sukurti pagal M. K. Čiurlionio dvylikos paveikslų ciklą "Zodiakas". Pjaustyti, lipdyti ar lieti objektai, kuriuos galima liesti rankomis, - tai tarpininkai tarp paveikslo ir žiūrovo. Į parodą atėjusiam neregiui jie padeda geriau suprasti M. K. Čiurlionio poetines metaforas. Gamtos šlamesiai, įvairūs garsai, balsu skaitomas tekstas, M. K. Čiurlionio muzika leis regėjimo sutrikimų turinčiam žmogui persikelti į magišką, užburiantį paveikslų pasaulį. Pojūčiai ir vaizduotė - svarbiausi pagalbininkai keliaujant po šią neįprastą parodą.  

Nacionalinės dailės galerijos direktorė Lolita Jablonskienė džiaugėsi: "Mūsų galerija tik atsidarė po rekonstrukcijos. Nuo pat pirmųjų žingsnių prioritetą teikiame ir teiksime įvairioms edukacinėms programoms. Labai smagu, kad mūsų surengta paroda, kurios tema - "Spalvų ir garsų dialogai. M. K. Čiurlionio ir amžininkų kūryba", sutapo su LASS parengta ir neregiams pritaikyta paroda. Tikiuosi, jog šios dvi parodos viena kitą papildys." 

LASS centro tarybos pirmininkas Osvaldas Petrauskas teigė: "Dvidešimt pirmasis amžius visus pasitiko globalizacija ir krizėmis. Vis dėlto neregiams ir silpnaregiams atsirado daug naujų galimybių. Nematantys žmonės susipažįsta su naujomis technologijomis. Jeigu anksčiau buvome atsilikę nuo Europos neregių, tai dabar juos pasivijome ir net kai kur aplenkėme. Ši paroda tik patvirtina mano žodžius. Pirmą kartą atsivežta iš Prancūzijos neregiams pritaikyta paroda atrodė kaip stebuklas. Antroji paroda taip pat buvo atvežtinė. Trečią ir ketvirtą rengė mūsų šalies menininkai. Drąsiai sakau - mes turime tai, ką turėjo prancūzai prieš kelerius metus. Gal netgi mūsų dailininkai, pritaikę M. K. Čiurlionio paveikslus neregiams, žengė toliau nei kitų šalių menininkai. Viliuosi, kad ši paroda bus naudinga ne tik neregiams, bet ir regintiesiems. Jie, apsilankę galerijoje, sužinos: šalia jų gyvena žmonės, nematantys šviesos, ir jiems rūpi ne tik buitis." 

Projekto "Magiškas M. K. Čiurlionio pasaulis. Zodiakas" viena iš sumanytojų ir autorių Danutė Cidzikienė pasakojo: "Prie šitos parodos triūsėme dvejus metus. Pernai neregiams pristatėme tik būsimos parodos gaires. Džiaugiuosi, kad šiam darbui buvo lemta susilaukti lankytojų. Be rėmėjų šios parodos nebūtų. Nuoširdžiai dėkoju Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai, Kultūros rėmimo fondui, Neįgaliųjų reikalų departamentui, Lietuvos tūkstantmečio minėjimo direkcijai, Lietuvos aklųjų bibliotekai, Lietuvos radijui "Klasika", Vilniaus senamiesčio "Rotary" klubui. 

Lietuvos dailės muziejaus Meno pažinimo centro vadovė Nideta Jarockienė paklausta, kodėl būtent pasirinktas šis M. K. Čiurlionio darbų ciklas, paaiškino: "Ypatingą vietą Čiurlionio kūryboje užima "Zodiako ženklų" ciklas, kuris, kaip ir beveik visa dailininko kūryba, saugomas Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje. Meniniu požiūriu šis ciklas brandesnis už daugelį kitų. Čiurlionis sumanė "Zodiaką" 1906 m. vasarą. Pasirinkimui didelę įtaką turėjo ir pačių neregių noras susipažinti su šio dailininko kūryba." 

Keramikas bei scenografas Jonas Arčikauskas pastebėjo: "Sunkiausia - perteikti Čiurlionio sumanymą, kad jis būtų suvokiamas neregiui. Ypač nelengva perteikiant spalvas. Neregiams kurdami "Zodiako" ciklą stengėmės nenukrypti nuo originalų. Taktilinių paveikslų faktūrą pasirinkome pagal paveiksluose matytus vaizdus. Jeigu uolos, tai naudojome kietas medžiagas. Tarkim, kur reikėjo atkartoti švelnius potėpius, naudojome labai švelnias medžiagas. Sukurtose kompozicijose stengėmės perteikti ne tik Čiurlionio kūrybą, bet ir to laiko dvasią, modernaus mąstymo užuomazgas."  

Tapytojas Arvydas Pakalka atkreipė dėmesį į M. K. Čiurlionio paveikslų švytėjimą: "Šio dailininko darbuose, ypač "Zodiako" cikle, matyti švytėjimas, šviesa. Kaip šį pojūtį perteikti neregiams? Pasirinkome stiklą ir plastiką. Norėdami dar labiau sustiprinti šviesos pojūtį, saulę, jos spindulius pagaminome iš specialaus metalo. Prisilietę prie saulės ar spindulių, pajusite šilumą." 

 

Kelionė po "Zodiaką" 

Leonas Kirkilovskis klausosi paveikslo aprašoO dabar pakeliaukime po parodos ekspoziciją.  

Prieš pradėdami apžiūrėti eksponatus pasinaudokite informacija: parodos katalogu brailio ir reginčiųjų raštu. Autoriai rekomenduoja pirmiausia perskaityti po taktiliniu paveikslu brailio raštu pateiktą informaciją. Šalia pakabintos ausinės. Baigiant skaityti, pirštais paliečiami specialūs sensoriai ir ausinėse pasigirsta informacija. Tada kartu su įgarsintu tekstu galima keliauti po taktilinį paveikslą nuo apačios į viršų. 

Ekspozicijoje - trylika eksponatų, nors "Zodiaką" sudaro dvylika paveikslų. Kiekvienas paveikslas turi savo kompoziciją. Šią kompoziciją sudaro M. K. Čiurlionio paveikslo kopija, taktilinis paveikslas, pagalbinė medžiaga. Pavyzdžiui, paveiksle "Saulė eina Žuvų ženklu" pagalbinė medžiaga yra žuvytė. Ji pagaminta iš gumos ir ją galima liesti. Tai lyg savotiškas "gelbėjimosi ratas" - analogas to, kas vaizduojama paveiksluose. 

Pirmasis eksponatas - iš lempučių sudėliotos trys raidės. Tai M. K. Čiurlionio inicialai. Liečiant šias raides reikia neužmiršti ausinių. Jose skamba M. K. Čiurlionio sukurta muzika. Po muzikinės įžangos mūsų laukia "Zodiakas". 

"Saulė eina Vandenio ženklu". Vaizduojamas paslaptingas karalius, primenantis uolą. Vienoje rankoje jis laiko tradicinį Neptūno trišakį, kita ranka lieja plonytę šviesų saulės spindulį primenančią vandens srovelę. Tamsiame, ties horizontu brėkštančiame danguje, žiba iš žvaigždžių sudėtas Vandenio ženklas. Taktiliniame objekte paslaptingo karaliaus figūra išpjauta iš organinio stiklo. Liesdami iškilias jo formas, nesunkiai atpažinsite sėdinčiojo soste figūrą, dešinėje rankoje laikančią metalinį trišakį. Kairė Vandenio ranka ištiesta į priekį. Suraskite ją ir pirštais braukite žemyn, kol išgirsite teškantį vandenį. Suraskite vingiuojančią upės vagą, keliaukite ja klausydamiesi ramiai srūvančio vandens.  

Lankytojai parodoje prie paveikslų"Saulė eina Žuvų ženklu". Tai beribės Visatos okeanas, kurio horizonto linija keliauja Saulė. Ji beveik nugrimzdusi vandenyje, matyti tik jos kraštelis, spindulių pluoštais nušviečiantis dangų. Žuvys tyliai plaukia tamsiame vandenyje. Taktiliniame objekte dominuoja Visatos okeanas (natūralus šilkas), tekanti rytmečio saulė ir jūroje bei danguje plaukiojančios žuvys. Šniokščiančios jūros, nardančių žuvų bei kiti gamtos garsai padeda perteikti ramybę, gamtoje jaučiamą ankstyvą rytmetį tekant saulei.  

"Saulė eina Avino ženklu". Paveiksle blyški saulė vos apšviečia jūrą ir aukštą uolą. Ant jos stovi avinas ir ramiai stebi pasaulį. Apačioje matyti neaukštų kalvų virtinė. Norėdami suvokti paveikslą, pirmiausia taktiliniame objekte pirštais suraskime netaisyklingo trikampio formos į viršų siaurėjančią uolą - ji gruoblėta, šiurkšti, gerai atpažįstamos uolos rievės. Kairėje, apatinėje paveikslo dalyje, uolos nedidelės, tolstančios į tolį, už jų tyvuliuoja ir šniokščia jūra, į viršų kyla nusileidusios saulės atšvaitai. Ant didžiosios uolos viršūnės rasite ir išgirsite ramiai kvėpuojantį mažą aviną. 

"Saulė eina Dvynių ženklu". Dvyniai paveiksle pavaizduoti stovį ant dviejų aukštų uolų, kurias skiria bedugnė. Tarp uolų - rami jūra, joje raibuliuoja saulės nuauksintos bangelės. Taktilinio objekto pirmajame plane pirmiausia suraskime gruoblėtas, šiurkščias uolas. Tarp tų uolų - siauras trikampio formos tarpeklis, kurio apačioje - saulės nutvieksta jūra. Svarbiausia čia - kylantys į dangų saulės spinduliai. Jie nušviečia visą tarpeklį. Ant kiekvienos uolos krašto stovi maža žmogaus figūrėlė. 

"Saulė eina Mergelės ženklu". Mergelė pavaizduota stovinti pievoje tarp aukštų gėlių. Aplink tyli naktis. Pakėlusi veidą į dangų Mergelė žvelgia į iš žvaigždžių sudėtą ženklą. Sukurto taktilinio objekto apačioje pirštais apčiuopkite gėlėtą natūralaus šilko audinį. Jis iki pusės užklojęs objekto centre stovinčią ir žiūrinčią į dangų moters figūrą. Pasiklausykite vasaros pievos šlamesio ir pirštais kilkite į viršų. Ten, danguje, rasite debesis bei žvaigždėtą, iš mažų šiltų lempų sudėliotą Mergelės ženklą.  

"Saulė eina Skorpiono ženklu". Paveikslo kompozicijoje pavaizduotas kinų šventyklą - pagodą - primenantis statinys. Pirmame aukšte - grėsmingai užrietęs uodegą ir iškėlęs žnyples, saulės siekiantis Skorpionas. Kurdami taktilinį objektą menininkai siekė iš medžio tiksliai atkurti šventyklą, puoštą kolonomis, ornamentais. Pats Skorpionas apsuptas saulės ir žvaigždžių, sukurtas iš vario plokštės. Suradę jį sustokite ir gerai įsiklausykite į jo skleidžiamus garsus. Visai šalia rasite tolstančius, tiesius kaip linija, minkštus kiparisus. 

Nenorėdamas atimti pažinimo džiaugsmo aprašiau ne visus eksponatus. 

 

Redakcijos prierašas. Paroda Nacionalinėje dailės galerijoje veikė iki liepos 20 dienos. Kur bus eksponuojama toliau ir kaip žmonės galės ją lankyti, kol kas nėra visiškai aišku. Anot vienos iš projekto iniciatorių LASS centro tarybos darbuotojos Danutės Cidzikienės, paroda gerokai sudėtingesnė už buvusias iki šiol ir naudojamomis technologijomis, ir dydžiu, į nedidelį kambariuką ar kokią nors palėpę neįgrūsi, o ir daryti šitaip labai nesinorėtų. Taigi diskutuojama, kur ši unikali paroda turėtų būti eksponuojama. Ateityje, kaip ir ankstesnė paroda "Liečiu, matau", ji keliaus po Lietuvą. Tam irgi ruošiamasi: gaminami specialūs, transportavimui reikalingi įdėklai, dėžės ir pan. dalykai. Kai tik taps aišku, kur paroda galutinai "apsistos", skaitytojus apie tai informuosime. 

Išsamesnę informaciją galite gauti ir patys: ją suteiks meno pažinimo centro vedėja Nideta Jarockienė (tel. 8-670 76308) arba Danutė Cidzikienė (tel. 8-5 212 29 94). 

* * *
[Skaityti komentarus] | [Komentuoti] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]