TEISĖS NAUJIENOS

Giedrius STOŠKUS

NAUJAS ANTIDISKRIMINACINIS ĮSTATYMAS


(Tęsinys, pradžia - Nr. 9) 

Skundų lygių galimybių kontrolieriui pateikimo ir jų nagrinėjimo tvarką bei lygių galimybių kontrolieriaus teises nustato ne LR lygių galimybių įstatymas, o LR moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymas. 

Šie skundai teikiami raštu ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo skundžiamų veiksmų padarymo. Skundai, pateikti nesilaikant šių reikalavimų, bei anoniminiai skundai nenagrinėjami, jeigu lygių galimybių kontrolierius nenusprendžia kitaip.  

Lygių galimybių kontrolieriaus įstaigos adresas: 

Šeimyniškių g. 1A, LT-09312 Vilnius (5 aukštas). 

Interneto svetainė: lygybe.lt 

Tel.: (8-5) 2612787, (8-5) 2612660 

Faks.: (8-5) 2612725 

El. paštas: [email protected] 

Skunduose lygių galimybių kontrolieriui turi būti nurodyta: 

1) adresatas - lygių galimybių kontrolierius;  

2) pareiškėjo vardas, pavardė ar institucijos pavadinimas ir adresas; 

3) apskundžiamų institucijų pavadinimai ar asmenų vardai, pavardės ir institucija, kurioje jie dirba; 

4) apibūdintas skundžiamas sprendimas arba skundžiami veiksmai, jų padarymo laikas ir aplinkybės; 

5) prašymas lygių galimybių kontrolieriui; 

6) skundo parašymo data ir pareiškėjo parašas. 

Prie skundo gali būti pridedama: 

1) ginčijamo sprendimo nuorašas; 

2) turimi įrodymai ir jų aprašymas; 

3) siūlomų apklausti asmenų sąrašas su jų adresais ir nurodymu, kokias aplinkybes kiekvienas iš jų gali patvirtinti. 

Visi šie reikalavimai nėra labai griežti, nes nurodytų skundo reikalavimų nesilaikymas ar rekvizitų nenurodymas negali būti pagrindas atsisakyti nagrinėti skundą. Jei skundas netinkamai parašytas, Lygių galimybių kontrolieriaus įstaiga gali prašyti pateikti papildomų duomenų ir, tik jų nepateikus, gali būti atsisakyta nagrinėti skundą. 

Skundas turi būti ištirtas ir pareiškėjui atsakyta per vieną mėnesį nuo skundo gavimo dienos. Prireikus šis terminas gali būti pratęstas iki dviejų mėnesių, tačiau apie tai turi būti informuojamas pareiškėjas.  

Teismuose, Lygių galimybių kontrolieriaus įstaigoje ar bet kuriose kitose valstybės institucijose nagrinėjant skundus ar pareiškimus dėl diskriminacijos ar priekabiavimo, pareiškėjams yra supaprastinta įrodinėjimo pareiga, t.y, jiems nebūtina visiškai įrodyti diskriminacijos ar priekabiavimo fakto, pakanka tik nurodyti aplinkybes, leidžiančias daryti prielaidą apie jų buvimą ir, jei skundžiamas asmuo neįrodys, kad lygių galimybių principas nebuvo pažeistas, bus laikoma, kad diskriminacijos ar priekabiavimo faktai buvo. 

Baigus nagrinėti skundą, surašoma ir pareiškėjui išsiunčiama pažyma, kurioje nurodoma tyrime nustatytos aplinkybės, surinkti įrodymai bei veiksmų juridinis įvertinimas. Įstatymas lygių galimybių kontrolieriui suteikia gana daug teisių. Tiek tyrime, tiek atlikus tyrimą jis gali: 

1) perduoti tyrimo medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigai ar prokurorui, jeigu nustatomi nusikalstamos veikos požymiai; 

2) kreiptis į atitinkamą asmenį ar instituciją ir siūlyti nutraukti lygias teises pažeidžiančius veiksmus, pakeisti ar panaikinti su tuo susijusį aktą; 

3) atmesti skundą, jeigu nepasitvirtino jame nurodyti pažeidimai; 

4) nutraukti tyrimą, jeigu pareiškėjas skundą atsiima arba kai trūksta objektyvių duomenų apie padarytą pažeidimą, arba kai pareiškėjas ir pažeidėjas susitaiko, arba kai lygias teises pažeidžiančios veikos nutraukiamos, arba kai lygias teises pažeidžiantis teisės aktas pakeičiamas ar panaikinamas; 

5) įspėti dėl padaryto pažeidimo; 

6) laikinai sustabdyti tyrimą, jei asmuo, kurio skundas ar apskundžiami veiksmai tiriami, serga arba yra išvykęs; 

7) laikinai, kol bus priimtas galutinis sprendimas, uždrausti skleisti reklamą, jeigu yra pakankamai duomenų, kad paskleista ar numatoma paskleisti reklama gali būti pripažinta kurstančia tautinę, rasinę, religinę, lyčių, lytinės orientacijos, negalios, įsitikinimų, amžiaus neapykantą ir padarytų visuomenės interesams esminės žalos, žemintų žmogaus garbę ir orumą bei pažeistų visuomenės moralės principus; 

8) įpareigoti reklamos veiklos subjektus nutraukti neleidžiamą reklamą ir nustatyti šio įpareigojimo įvykdymo terminus bei sąlygas; 

9) nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir skirti administracines nuobaudas. 

Administracines nuobaudas bei veikas, už kurias jos gali būti skiriamos nustato LR administracinių teisės pažeidimų kodekso 41-6 ir 187-5 str. Pirmasis numato, kad už moterų ir vyrų lygių teisių, nustatytų Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatyme, bei lygių galimybių, nustatytų Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatyme, pažeidimą skiriama bauda pareigūnams, darbdaviams ar jų įgaliotiems asmenims ir baudos dydis - nuo 100 iki 2000 Lt. O tokie pat veiksmai, padaryti asmens, jau bausto už tą patį pažeidimą - nuo 2000 iki 4000 Lt. Antrasis iš minėtų straipsnių numato atsakomybę už nepateikimą Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pareigūnų reikalavimu informacijos, dokumentų ir medžiagos, būtinos Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pareigūnų funkcijoms atlikti, atsisakymą pasiaiškinti bei už kitokį trukdymą įgyvendinti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pareigūnams įstatymo suteiktas teises. Už tokius veiksmus pareigūnams, darbdaviams ar jų įgaliotiems asmenims skiriama bauda nuo 500 iki 1000 Lt, o tokie pat veiksmai, padaryti asmens, jau bausto už šį pažeidimą, - nuo 1000 iki 2000 Lt. 

Už porą pačių sunkiausių diskriminacinių teisės pažeidimų yra numatyta netgi baudžiamoji atsakomybė. Deja, ši atsakomybė nėra numatyta už diskriminaciją negalios pagrindu. Tiek moraliniu, tiek etiniu, tiek humanistiniu požiūriu labai sunku suprasti tokią valstybės poziciją, kai baudžiamoji atsakomybė už tam tikrą diskriminavimą lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu yra numatyta, o už analogišką diskriminavimą negalios pagrindu baudžiamosios atsakomybės nėra. 

Baudžiamąją atsakomybę už tam tikrą diskriminavimą nustato LR baudžiamojo kodekso 169 ir 170 str., kurie skamba taip: 

169 str. Tas, kas atliko veiksmus, kuriais siekta žmonių grupei ar jai priklausančiam asmeniui dėl lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų sutrukdyti lygiomis teisėmis su kitais dalyvauti politinėje, ekonominėje, socialinėje, kultūrinėje, darbo ar kitoje veikloje arba suvaržyti tokios žmonių grupės ar jai priklausančio asmens teises ir laisves, baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki trejų metų. 

170 str. 1. Tas, kas viešais pareiškimais žodžiu, raštu ar panaudodamas visuomenės informavimo priemonę tyčiojosi, niekino, skatino neapykantą ar kurstė diskriminuoti žmonių grupę ar jai priklausantį asmenį dėl lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų. 

2. Tas, kas viešai kurstė smurtauti, fiziškai susidoroti su žmonių grupe ar jai priklausančiu asmeniu dėl lyties, seksualinės orientacijos, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų arba finansavo ar kitaip materialiai rėmė tokią veiklą, baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki trejų metų. 

Žinoma, šių nusikaltimų buvimą galutinai nustato ir bausmes už juos skiria jau nebe lygių galimybių kontrolierius, o teismas. 

* * *
[Skaityti komentarus] | [Komentuoti] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]