VIRŠELIS

 

L. CRANACH jaunesnysis. ŠV. PAULIAUS ATSIVERTIMAS


Parašas po iliustracija

Lukas Cranach jaunesnysis yra kilęs iš žymios vokiečių dailininkų giminės. Meno istorijoje yra daugiau žinomas jo tėvas - ankstyvojo Renesanso atstovas, tapytojas ir grafikas Lukas Cranach vyresnysis (1472-1553). Lukas Cranach vyresnysis kūrė Austrijoje, buvo Frydricho Išmintingojo ir jo įpėdinių rūmų dailininkas. Jo ankstyvieji kūriniai tikroviški, spalvingi. Kai kuriose religinėse kompozicijose daug dėmesio skiriama peizažui. Dailininkas yra sukūręs alegorinių, mitinių kompozicijų, altorių, amžininkų portretų, medžio ir vario raižinių, Biblijos iliustracijų, autoportretų. Lukas Cranach vyresnysis Vitenberge turėjo dirbtuvę - čia dirbo ir jo sūnūs Hansas bei Lukas. 

Lukas Cranach jaunesnysis (1515-1580), kaip ir jo tėvas, kūrė religines, alegorines bei mitines kompozicijas. Jo kūriniai irgi realistiniai, dramatiški, turtingo kolorito. Ypatingas dėmesys skiriamas idiliškam peizažui. Kaip ir kiti to meto dailininkai, L. Cranach neišvengė Pauliaus atsivertimo temos. Šiandien sunku atsakyti, kodėl Lukas Cranach jaunesnysis savo paveikslus pavadino "Šv. Pauliaus atsivertimu". Apakinimo metu Paulius dar nebuvo šventasis - priešingai, keliavo į Damaską persekioti krikščionių. Šventuoju tapo vėliau - po to, kai patyrė, kas yra aklumas, kai Ananijas, Kristui leidus, grąžino regėjimą, kai propagavo krikščionybę. Lukas Cranach jaunesnysis, kaip ir jo tėvas, buvo puikus peizažo meistras, todėl nenuostabu, kad apakinimo sceną pavaizdavo įspūdingų stačių uolų ir žaliuojančių medžių fone. Šypseną kelia tai, kad dailininkas peizaže nutapė Vokietijoje mėgstamas eglutes. Nei prieš du tūkstantmečius, nei dabar Sirijoje eglės neauga, tačiau šešioliktojo amžiaus tapytojas galėjo to ir nežinoti. Aštuonetas brangiais šarvais ginkluotų kariūnų pavaizduoti puikiai. Paveikslo centre - suklupęs žirgas ir krintantis ilgabarzdis raitelis, kurį nuo kritimo bando sulaikyti bendražygis. Paulius atlošęs galvą žvelgia jau nematančiomis akimis. Vos įžvelgiamas spindulių pluoštas krenta nuo kairiame viršutiniame kampe nutapytos Kristaus kairės rankos ant Pauliaus veido. Įtaigiai pavaizduoti ir kitų žygeivių pasibaidę žirgai. Antrame plane šuoliuoja du balti žirgai be raitelių. Šis epizodas sustiprina tvyrančios panikos įspūdį. Raiteliai tramdo pasibaidžiusius ristūnus, tačiau labiausiai išsigandęs ką tik apakintas Paulius. Panašaus siužeto paveiksluose dažniau vaizduojama iš dangaus sklindanti akinanti šviesa ir kur kas rečiau - Kristaus veidas. Luko Cranacho jaunesniojo kompozicijoje Kristus tarp debesų pavaizduotas iki juosmens, jo nuogą kūną dengia raudonas apsiaustas. Į viršų iškelta dešinė Kristaus ranka lyg perspėja kitus kelionės į Damaską dalyvius - o gal ne tik juos: taip atsitikti gali su visais, kurie ryšis persekioti krikščionis. 

Vytautas GUDONIS 

* * *
[Skaityti komentarus] | [Komentuoti] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]