ŠVIETIMAS IR REABILITACIJA

Valerija JUKNIUVIENĖ

MEILĖS KNYGAI UGDYMAS


Palaiminta ranka, glostanti vaiko galvą, laikanti knygą, arba tiesianti ją - kaip duoną - kitam. 

J. Marcinkevičius 

 

Vaikų darželių programoje "Vėrinėlis" rašoma, kad "vienas iš pagrindinių ikimokyklinio amžiaus vaikų kalbos lavinimo uždavinių - sudominti vaiką grožine literatūra." 

Ilgametė darbo su nematančiais, silpnaregiais ir kompleksinių sutrikimų turinčiais vaikais patirtis įrodė, kad šiems vaikams patinka mano sukurti eilėraštukai, pasakėlės. Jie ne tik greičiau išmoksta eilėraštukus, noriai klausosi ir seka pasakėles, bet kai kurie, pamėgdžiodami mane, patys pradeda kurti. 

Taip "gimsta" ketureiliai apie vaikui patinkantį žaislą, mylimą gyvūnėlį, apie gamtos ir aplinkos reiškinius, apie Kalėdų senelį, apie brangiausią pasaulyje žmogų - Mamą. Vaikų deklamuojamus ketureilius, sekamas pasakėles įrašau į garso kasetę.  

Nepamirštamos, širdžiai brangios akimirkos, kai nematantis, atrodo, taip neseniai savo pasaulėlyje užsidaręs vaikas, išgirdęs garso kasetėje įrašytą eilėraštuką, pasakėlę, skuba kuo arčiau atsisėsti prie magnetofono. 

Grupėje turime bibliotekėlę. Joje - įvairiausių spaudinių: knygų, žurnalų, laikraščių. Tačiau pats mieliausias vaikams - kūrybos kampelis, kuriame - mūsų sukurtos, vaikų ir grupės pedagogių iliustruotos knygelės: "Mamyte, širdy Tau po gėlę auginam", "Žydi gėlės Tau, mamyte mylima", "Mūsų rudenėlis", "Rudens lapai", "Žiema", "Su Kalėdų seneliu", pasakų knygelės: "Ožiukai", "Kalėdų senelio nuotykiai", "Neklaužada gaidelis", "Pilkio krikštynos", "Andriukas ir avys", "Barborytė ir jos augintiniai" ir kt. 

Kiekvienas vaikas turi ir savo knygutę, kurią puošia vaiko nuotrauka. Vardą užrašau spausdintinėmis raidėmis. Eiliuota forma parašau apie vaiką, apie jo artimą žmogų, apie atliktus gerus darbus, apie pagalbą mamytei, tėveliui, močiutei, apie mažesnių vaikų globą ir kt. Knygelę iliustruojame piešinėliais, aplikacijomis, nuotraukomis.  

Kiek plačiau norėčiau papasakoti apie iliustruotos knygelės (abėcėlės) "Tetulės ir dėdės sodyboje" panaudojimą vaikų kalbiniams gebėjimams lavinti, pagarbos ir meilės knygai ugdyti, saviraiškai ir kūrybai skatinti. 

Knygelė "Tetulės ir dėdės sodyboje" - vientisas eiliuotas pasakojimas apie vaikų viešnagę sodyboje. Eilėraštukai - trumpi, vaikams gerai suprantami. Juose daug žodžių, prasidedančių tuo pačiu garsu: 

 

Šiltas vakaras atėjo,  

Švelnus vėjas pūtė, 

Šalavijų arbatėlės 

Išvirė tetulė. 

 

Žvirbliai čirškaus mus pamatę, 

Žilvitėliai palinguos. 

Žiogas žydinčioj pievelėj 

Žaliu smuikeliu pagros. 

 

Pavartojau daug veiksmažodžių, nusakančių gyvūnų, paukščių, aplinkos skleidžiamus garsus (čiulba, dūzgia, ūkauja, zyzia, ošia, darda ir kt.), sinonimų, rečiau vartojamų žodžių (asla, padabino, raudonšoniai, tvenkinys, pasirėdė, viksvynai). Kalbėdama apie retesnius augalus: šalavijus, ugniažoles, žilvičius, stengiausi plėsti vaikų aplinkos suvokimą, skatinti paieškoti jų gamtoje, apžiūrėti, pauostyti. Vartydami šią knygelę, vaikai pastebi spalvingas iliustracijas, išryškintas raides ir žodžius, prasidedančius šia raide. 

Garso kasetė "Tetulės ir dėdės sodyboje" papildė knygelę. Jos klausydamiesi vaikai išgirdo ne tik tekstą, bet ir daug įvairiausių garsų: bičių dūzgimą, paukštelių čiulbėjimą, šunelio lojimą, pelėdos ūkavimą ir kt. Kad vaikai geriau įsiklausytų į garsus, bandytų pakartoti, imituoti, stengiausi, jog jie skambėtų gana ilgai.  

5 - 7 metų nematantys ir silpnaregiai vaikai labai greitai susidomėjo šia knygele ir garso kasete. Klausydamiesi garso kasetės, įsitikino, kad bitutės dūzgia, žvirbliai čirškia, pelėda ūkauja, katinas miaukia, traukinys darda. Pasiklausę garso kasetės, pamėgdžiojo girdėtus garsus, imitavo tekstą judesiais, kūrė ir žaidė žaidimus, pasakėles. Vartydami knygelę, pažino ir įvardino, kas nupiešta. Papildė ją piešinėliais, aplikacijomis, sukurtomis pasakėlėmis. Knygelėje pavaizduoti veikėjai tapo nuolatiniais žaidimų palydovais. Savo kūrybos darbeliais papildytą "Abėcėlę" rodė tėveliams, svečiams. Vaizdavo, kad ją skaito.  

Mano kūrybinė veikla - vienas iš būdų, padrąsinančių vaiką reikšti savo mintis, emocijas, nuotaiką. Deklamuodamas, sekdamas pasaką, imituodamas veikėjų judesius, kurdamas knygeles, vaikas ne tik patiria daug teigiamų emocijų, išsiugdo pagarbą ir meilę knygai, bet ir pasijunta visaverčiu bendruomenės nariu. 

* * *
[Skaityti komentarus] | [Komentuoti] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]