VERSLAS IR NEREGYS

Antanas RUGINIS

KAD VERSLAS BŪTŲ SĖKMINGAS...


Fondo M95 emblemaKaimynas Petraitis neseniai pradėjo smulkų verslą, negaišdamas laiko verslo planui sudaryti, ir pusmetį jam neblogai sekėsi - klientų netrūko, pinigų einamosioms sąskaitoms apmokėti irgi pakako. Žodžiu, verslo pradžia sėkminga. Bet dar po kelių mėnesių, nors klientų skaičius gerokai išaugo, ėmė trūkti lėšų einamiesiems atsiskaitymams. Kodėl taip atsitiko?

Taip atsitinka gana dažnai. Pradedantieji smulkų verslą žino elementarią tiesą - paslaugų ar prekių pirkėją galima prisivilioti mažesnėmis kainomis. Bet, kai nesuplanuotos (tiksliai neapskaičiuotos) išlaidos ir pajamos, mažinant realizacijos kainą, ji "nepastebimai" susilygina su savikaina ar net kažkokia procento dalimi tampa mažesnė už pastarąją. Į tokią situaciją patenka "nemėgstantys" planuoti ir nuolat skaičiuoti smulkūs verslininkai. Ta situacija pradedančiajam verslininkui apgaulinga, nes kurį laiką lėšų atsiskaitymams netrūksta. Nedidelės kainos pritraukia klientų, didėja apyvarta, bet nepastebimai artėja ir įmonės nemokumas (bankrotas).

Anksčiau pateiktas verslo pradžios atvejis akivaizdžiai parodo verslo plano būtinumą. Nesuplanuota veikla smulkų verslininką gali nustebinti ir kitokiais nemaloniais netikėtumais. Nors verslo planas būtinas sėkmingai veiklai, bet tai negarantuoja šimtaprocentinės sėkmės. Kiekvienas verslas susijęs su tam tikra rizika. Geras verslo planas tą riziką sumažina, bet jos nepašalina. Verslo sėkmė priklauso nuo daugelio objektyvių ir subjektyvių faktorių.

Visų pirma smulkų verslą veikia bendri ekonomikos procesai. Smulkiam verslininkui turbūt neįmanoma numatyti šalies ekonomikos vystymosi tendencijų ir įvertinti ekonomikos pokyčių įtaką savam verslui. Pavyzdžiui, smulkus verslas labai jautriai reaguoja į gyventojų perkamosios galios kritimą, nes paslaugos, smulki gamyba ir smulki prekyba dažniausiai yra orientuotos į vidaus rinką. Prekybos kiosko savininkas neturi galimybės numatyti artėjančio ekonominio nuosmukio, bet didelių nuostolių gali išvengti kitu būdu. Verslo plano nereikia nukišti giliai į stalčių. Pagrindinius verslo plano skaičius: išlaidas, pajamas, apyvartą ir panašiai - periodiškai būtina sulyginti su faktiniais rezultatais, ir neigiami rinkos pokyčiai bus laiku pastebėti. Smulkus verslas yra daug lankstesnis už pramoninę gamybą ir gali laiku reaguoti į paklausos sumažėjimą. Galima sumažinti gamybos apimtis ir negaminti prekių "sandėliui" ar net visai pakeisti veiklos profilį. Smulkioms įmonėms tokie veiksmai daug pigiau atsieina negu stambioms.

Verslo sėkmė daug priklauso nuo to, kaip jūs organizuojate savo veiklos reklamą. Smulkus verslas dažniausiai būna orientuotas į kurią nors gyventojų grupę. Pavyzdžiui, kirpyklos būna turtingiems, pasiturintiems ir mažas pajamas gaunantiems klientams. Todėl būtina apmąstyti, ar pasirinktas reklamos būdas geriausiai pasieks potencialius klientus ir kuo juos patrauksite. Nepasiturinčius klientus vilioja mažos kainos, turtingiesiems - svarbiau prekių ar paslaugų kokybė ir panašiai. Be to, ypač paslaugų sferai, svarbu, kur įsikūrusi jūsų įmonė. Turtingą klientą prisiviliosite sunkiai, jeigu jūsų įmonė bus pramoniniame miesto rajone. Rengiant vizualią reklamą, verslininkams su regėjimo negale patartina naudotis specialistų paslaugomis.

Pagrindiniai subjektyvūs (psichologiniai) faktoriai yra šie: sugebėjimas vadovauti personalui, mokėjimas įsigyti verslo partnerių pasitikėjimą, mokėjimas bendrauti su klientais ir juos patraukti. Psichologai pastebėjo sėkmingai verslą vystančių verslininkų organizacinės veiklos skirtumus nuo tų verslininkų, kurie nuolat susiduria su sunkumais ir problemomis. Pirmuosius sąlyginai pavadinkime laimingaisiais, antruosius - nevykėliais. Štai keletas charakteringiausių jų elgesio skirtumų.Laimingieji dirba intensyviau ir turi daugiau laiko, nevykėliai dirba lėtai ir nuolat nespėja.

Laimingieji problemą sprendžia tuoj pat, nevykėliai stengiasi problemą apeiti ar jos nepastebėti.

Laimingieji su partneriais susitaria, nevykėliai lengvai pažada.

Laimingieji žino, kada derėtis, o kada nusileisti, nevykėliai derasi dėl smulkmenų ir nusileidžia esminiuose dalykuose.

Laimingieji yra draugiški, nes jaučiasi stiprūs, nevykėliai stengiasi būti draugiškais, nes jaučiasi silpni.

Laimingieji vertina partnerių stipriąsias puses, nevykėliai sutelkia dėmesį į partnerių silpnybes.

Laimingieji paaiškina, nevykėliai atsiprašinėja.

Laimingieji nebijo daryti klaidų, nevykėliai bijo klaidų ir kritikos.

Laimingieji akcentuoja galimybes ir galimus sprendimus, nevykėliai akcentuoja problemas ir sunkumus.

Pradedantiems verslininkams su regėjimo negale dar reikėtų prisiminti posakį - sutinka pagal aprangą, išlydi pagal protą. Šis posakis turėtų būti suprantamas plačiau. Verslininkas, bendraudamas su klientais ir verslo partneriais, turi kreipti dėmesį ne tik į savo aprangą, bet ir į bendravimo stilių, tvarką įmonėje ir panašiai. Reikšmės turi pagal reikalavimus tvarkingai parašytas raštas ar laiku pasiūlytas kavos puodukas. Kadangi dalykiniai susitikimai dažniausiai būna labai trumpi, pirmas įspūdis turi nemažą reikšmę bendradarbiavimui. Verslininkai su regėjimo negale tam skiria nepakankamą dėmesį. Teko susidurti net ir su tokiais atvejais, kai negalę mėginama panaudoti kaip argumentą derybose su galimais verslo partneriais. Būna, kad paprašoma palankesnių bendradarbiavimo sąlygų, argumentuojant regėjimo negale. Tai labai netikusi taktika. Dažniausiai rezultatai būna priešingi - visiškai atsisakoma bendradarbiauti.

Į šiuos anksčiau paminėtus verslo organizavimo ir vystymo aspektus būtina atkreipti rimtą dėmesį, jeigu jie jums ir atrodo nereikšmingi. Dėl iškilusių klausimų kreipkitės į Fondo M95 verslo inkubatorių:

Žemaitės g. 21, Vilnius 2600,

tel.: (8-22) 33 48 69, 33 71 43.

* * *
[Turinys] | [Mūsų tinklapis]