KREIPIMASIS


 

LIETUVOS AKLŲJŲ IR SILPNAREGIŲ SĄJUNGOS KREIPIMASIS


     LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMUI
     LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBEI
     KULTŪROS MINISTERIJAI
     ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJAI
     VILNIAUS DAILĖS AKADEMIJAI
     MUZIEJAMS, PARODŲ GALERIJOMS
     NEVYRIAUSYBINĖMS KŪRYBINĖMS ORGANIZACIJOMS
     AKLŲJŲ IR SILPNAREGIŲ KULTŪROS IR UGDYMO ĮSTAIGOMS
    
     Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga jau keli dešimtmečiai ieško galimybių, kaip integruoti žmones, turinčius regėjimo negalę, į aktyvų kultūrinį gyvenimą, nuolat kintantį ir naujomis idėjomis pulsuojantį meno pasaulį, kaip padėti šiems žmonėms suvokti ir pažinti vaizduojamąjį meną. LASS 2000 metais, įgyvendindama neregių meninio ugdymo tarptautinį projektą "Pažinti meną pojūčiais", kartu su Artesens organizacija iš Prancūzijos surengė tarptautinį seminarą ir liečiamąją skulptūrų kopijų parodą "Nuo Lespiugo Veneros iki Rodeno "Mąstytojo". Paroda sulaukė didelio neregių susidomėjimo ir akivaizdžiai įrodė, kad vaizduojamojo meno pasaulis akluosius domina taip pat, kaip ir bet kuri kita mūsų gyvenimo sritis.
     Apibendrinę tarptautinio seminaro dalyvių iš Prancūzijos, Estijos, Latvijos ir Lietuvos pranešimus ir pasiūlymus, susipažinę su parodos lankytojų atsiliepimais ir mintimis, keltomis spaudoje, kreipiamės į minėtas institucijas bei organizacijas siūlydami:
     1) atsižvelgiant į žmonių su negale meno suvokimo ir pažinimo galimybes, muziejuose, galerijose rengti pastovias, jiems pritaikytas ekspozicijas, nustatyti specialias lankymo valandas, praktikuoti kilnojamąsias parodas aklųjų ir silpnaregių kultūros centruose;
     2) mokslinį tiriamąjį muziejininkystės darbą papildyti nauja sritimi apie muziejų ir juose esančių eksponatų prieinamumą neįgaliesiems. Rengiant įvairius projektus bei edukacines programas, prisiminti mažąsias muziejų ir meno vartotojų bendruomenes - žmones su negale, atsižvelgiant į jų specialius meno pažinimo poreikius ir galimybes;
     3) primindami profesionaliems menininkams - skulptoriams, architektams ir jų būsimiems kolegoms, kad šalia jų gyvena žmonės, meną galintys pažinti tik lytėjimu, pagal galimybes rengti įvairių architektūros statinių, paminklų, skulptūrų maketų parodas, o atliekamus kaip labdarą perduoti Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungai;
     4) aklųjų ir silpnaregių vaikų ugdymo įstaigose jau ankstyvoje vaikystėje pradėti formuoti vaizdinius, padedančius suprasti vaizduojamojo meno ir gamtos formų grožį. Ypatingą dėmesį skirti vaikams, nematantiems iš kūdikystės, nes įvairias gamtoje egzistuojančias ir žmogaus rankų sukurtas formas jie dažnai suvokia netiksliai ir neteisingai. Šiam reikalui aklųjų ugdymo įstaigose pagal galimybes įrengti atskirus kabinetus ar bent specialias ekspozicijas, kuriose būtų renkamos ir saugomos skulptūrų kopijos, bareljefai, architektūros paminklų maketai, gyvūnų iškamšos ir t.t.;
     5) kuriant kultūros politiką ir įvairias jos strategijas, nepamiršti, kad šalia sveikų žmonių gyvena ir neįgalieji. Jeigu joje neatsiras vietos neįgaliesiems, jei priėjimas prie kultūros vertybių šiems žmonėms bus kaip nors apsunkintas, tai bet kokia kultūros strategija bus nepilna ir neišbaigta.
    
     LASS pirmininkas Osvaldas Petrauskas
     LASS centro tarybos kultūros reikalų komisijos pirmininkas Juozapas Kairys
    
 

* * *
[Turinys] | [Grįžti]