Vasario 5 dieną Vilniuje Lietuvos darbininkų sąjunga ir Lietuvos aklųjų darbininkų
asociacija organizavo susitikimą svarbiausiais ir skaudžiausiais neregių įdarbinimo,
darbo rinkos, aklųjų įmonių išlikimo klausimais. Susitikime dalyvavo Kauno,
Klaipėdos, Panevėžio bei Šiaulių įmonių aklųjų darbininkų sąjungos vadovai,
Panevėžio ir Šiaulių įmonių direktoriai, atsakingi Socialinės apsaugos ir darbo bei
ūkio ministerijų darbuotojai, Invalidų reikalų tarybos atstovai. Diskusijoms vadovavo
atsakingoji Lietuvos darbininkų sąjungos sekretorė Kristina Krupavičienė.
Rengiant medžiagą apie šį susitikimą, buvo dvi galimybės:
pacituoti aktualiausias, aštriausias jame išsakytas mintis ir tuo pasitenkinti arba
parengti susitikime keltais klausimais vieną, o gal ir keletą interviu. Pasirinkome
antrąją galimybę. Pirmiausia susitikime kelti klausimai nėra vienadieniai, atsakymai
į juos irgi nėra vienareikšmiški - skirtingi žmonės gali turėti skirtingas nuomones
ir visos jos gali būti įdomios. Antra, perskaitę pirmąjį interviu, savo nuomones
galbūt panorės pareikšti ir patys žurnalo skaitytojai, įmonių vadovai - tada
"Mūsų žodžio" puslapiuose kiltų įdomi ir turininga diskusija. Pirmasis į
juos sutiko atsakyti LASS centro tarybos darbuotojas, kuruojantis ekonomiką, Stanislovas
Plauška.
* * *
- Be "Įrangos", kurioje
dirba vos keli neregiai, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga turi dar penkias
įmones. Dvi iš jų - Panevėžio ir Šiaulių - per susitikimą didelės kritikos
nesulaukė. Vilniečiams pavyko likti nepastebėtiems, Kauno ir Klaipėdos įmonės
sulaukė labai daug priekaištų. Taigi maždaug pusė gerai ar bent jau patenkinamai, o
pusė - blogai. Ką manote Jūs apie dabartinę LASS įmonių situaciją, kaip ją
vertinate?
- Problemų turi visos įmonės. Praėjusių metų pabaigoje
klaipėdiečiams ir vilniečiams stipriai pakenkė Rusijos krizė. Teko apmokėti
prastovas, mažinti žmonių skaičių. Abi minėtos įmonės paskutiniuosius ketverius
metus gana sėkmingai prekiavo su Rusijos partneriais: vilniečiai į Rusiją išveždavo
beveik pusę produkcijos, klaipėdiečiai kartonažo gaminius mainė į reikalingas
žaliavas. Nutrūkus ryšiams, reikėjo išsiversti su mažesnėmis apyvartinėmis
lėšomis, mažinti gamybą. Abi įmonės per paskutiniuosius keletą metų žmonių
beveik neatleidinėjo. Šiais metais klaipėdiečiai jau yra įteikę 20 atleidimo
lapelių. Atleidimo iš darbo procesas pats savaime yra skausmingas, o kadangi panašių
dalykų šioje įmonėje jau seniai nežinota, tai žmonių reakcija buvo dar
audringesnė.
Panevėžio ir Šiaulių įmonėms sunkiausi buvo 1994-1995
metai. Dabar, tegu ir lėtai, vis dėlto kopiama iš to dugno aukštyn. Šiauliečių
išsigelbėjimas, o kartu ir galvos skausmas - naujoji karūnkamščių linija. Įmonė
linijai įsigyti turi paėmusi maždaug keturių milijonų litų kreditą, kurį jau
šiais metais reikia pradėti grąžinti. Pati linija dirba ne visu pajėgumu. Ne visi
Lietuvos aludariai perka šiauliečių pagamintus karūnkamščius. Yra įtarimų, kad
karūnkamščiai įsivežami per sieną nesumokant muitų, neteisingai nurodant kiekius.
Šią problemą kėlėme ir per susitikimą, girdint Ūkio ministerijos atstovui. Deja,
paaiškinimo negavome. Karūnkamščius iš šiauliečių pirkdavo baltarusiai, bet dabar
jie visiškai nusigyveno: neturi nei pinigų, nei žaliavų.
Kita šiauliečių, beje, kaip ir kauniečių, problema -
mediniai segtukai. Segtukus abi įmonės siunčia į Daniją. Danų kainos mažos, patys
segtukai, kaip gaminiai, yra nuostolingi. Šiauliečiai ketino segtukų nuostolius
padengti iš karūnkamščių duodamo pelno, bet šis reikalas nesiseka.
Panevėžiečiai praėjusiais metais gamybą padidino daugiau nei
30 proc., atitinkamai padidėjo apyvartinės lėšos. Tačiau jiems akmuo po kaklu - jau
keletas metų besivelkančios skolos.
- Yra valstybės nutarimas, kad kasmet iš invalidų
įmonių biudžetinės įstaigos turi pirkti ne mažiau kaip 15 proc. joms pačioms
reikalingos produkcijos. Per susitikimą sakėte, kad pats kartu su panevėžiečiais
važinėjote po Vidaus reikalų ministerijos, kai kurias kitas įstaigas šią produkciją
siūlydami, bet susidomėjimo nesulaukėte. Aišku, labai liūdna, kad valstybinėms
įstaigoms valstybės nutarimai - tuščia vieta. Tačiau yra taip, kaip yra. Rūpėtų
kitas dalykas: jeigu negalima norimo rezultato pasiekti oficialiais keliais, galbūt
galima tai padaryti neoficialiais, neformaliais būdais?
- Jūsų minėtas nutarimas iš tikrųjų egzistuoja.
Galime net teigti, kad jis buvo priimtas LASS centro tarybos iniciatyva. Praėjusiais
metais šis nutarimas papildytas. Esmė liko ta pati, tik priimtas dar vienas punktas dėl
jo kontrolės. Čia ir buvo didžiausia bėda: nebuvo kontrolės ir nutarimas neveikė:
kas norėjo - pirko, kas nenorėjo - nepirko, ir niekas nieko nežinojo. Dabar Ūkio
ministerija įpareigota iki kiekvienų metų kovo 1 dienos iš visų biudžetinių
įstaigų ir organizacijų surinkti informaciją, kiek ir kokios nupirkta invalidų
įmonių gaminamos produkcijos. Kad šį nutarimą dar labiau sukonkretintume, vasario
pradžioje buvome susitikę su finansų ministru Algirdu Šemeta: biudžetinės įstaigos
finansuojamos per šią ministeriją, todėl galima joms būtų kelti tam tikrų sąlygų.
Ministras geranoriškai žadėjo padėti ir net pasiūlė, kad biudžetinės įstaigos už
minėto nutarimo vykdymą atsiskaitytų kas ketvirtį. Nežinia, kaip čia viskas bus, bet
pagyvėjimas jaučiamas: mums patiems jau skambina iš įvairių biudžetinių įstaigų,
domisi, kokias prekes gaminame, prašo atsiųsti sąrašus. Minėtasis nutarimas labai
pagelbėtų Klaipėdos ir Panevėžio įmonėms, nes jos gamina kanceliarines prekes.
Atsirastų poreikis ir šepečiams, elektros instaliaciniams gaminiams.
Nėra taip, kad mes patys nieko neveiktume ir tik lauktume, kol
šį nutarimą pradės vykdyti kiti. Išbandomi visokie keliai: antai panevėžiečiams
pavyko susitarti su SODRA ir už skolas atsiskaityti savo produkcija. Ieškodami naujų
kelių, aktyvesni turėtų būti patys įmonių direktoriai. Čia daugiausia priekaištų,
matyt, turėtume Kauno įmonei: nesuprantama, kodėl savo gaminamus šepečius ji
realizuoja tiktai Lietuvoje.
- Per susitikimą Šiaulių įmonės direktorius Edvardas
Žakaris teigė (šiai minčiai pritarėte ir jūs pats), kad Lietuvoje aklųjų įmonių
įstatyminė bazė dabar sutvarkyta neblogai: dotacijos SODRAI, energetikai, pelno,
pridėtinės vertės mokesčių lengvatos - daugiau reikalauti negalime. Nepaisant visų
šių lengvatų, įmonės vis tiek skundžiasi, aimanuoja. Kodėl taip yra? Kokių
išorinių ar vidinių veiksnių reiktų, kad ta padėtis pasikeistų?
- Šitas klausimas, matyt, yra pats aktualiausias.
Įstatyminė bazė yra sutvarkyta tikrai neblogai. Per keletą paskutiniųjų metų
pasiekėme praktiškai visko, ko norėjome. Daugelyje Vakarų valstybių aklųjų įmonės
neturi tokių lengvatų. Nepaisant visų lengvatų, įmonės nesiverčia taip, kaip
norėtųsi. Jeigu bandysime aiškintis priežastis, tai pamatysime, kad kiekvienoje jos
yra skirtingos. Kaip minėjau, iki praėjusių metų pabaigos Vilniaus ir Klaipėdos
įmonės dirbo pelningai: turėjo realizavimo rinką, galėjo gaminti daug produkcijos.
Vilniečiai gamino maždaug trečdalį visos LASS įmonėse gaminamos produkcijos.
Visose penkiose mūsų įmonėse dabar dirba maždaug 1200-1300
žmonių. Turint tiek žmonių joms reikėtų gaminti produkcijos maždaug pusantro karto
daugiau, nei gamina dabar: suprantama, šis skaičius tik labai apytikslis, nes
kiekvienoje įmonėje situacija skirtinga. Produkcijos gaminama mažai - nėra kur
realizuoti. Tokiu būdu belieka tik viena išeitis: mažinti žmonių skaičių dar
maždaug trečdaliu. Nori nenori, kiekvienais metais įmonės mažėja. Mes galime guostis
tik tuo, kad šis procesas vyksta palaipsniui, ir yra ne toks skausmingas. Štai Kauno
įmonėje dabar šimtu žmonių per daug.
- Tačiau čia patenkame į užburtą ratą - įmonėje
žmonių per daug. Gamyba neplečiama, kadangi nėra kur realizuoti produkcijos, o
atleisti irgi negalima, nes, kaip pats sakėte, trūksta pinigų išeitinėms pašalpoms
išmokėti. Ką tada tokiai įmonei ir joje dirbantiems žmonėms daryti?
- Kauno įmonėje didelė darbininkų dalis - apie
šimtas žmonių - dirba medinius segtukus. Įmonei būtų geriau, kad šie žmonės
nedirbtų, ir tos produkcijos visai negamintų, nes ji yra nuostolinga, ir tie nuostoliai
dengiami iš kitos pelningos produkcijos. Galima tik sveikinti, kad kauniečių
darbininkų sąjunga, kitos profsąjunginės organizacijos jau suprato, kad negalima aklai
laikytis įsikibus darbo vietų, gauti už prastovas minimalų atlyginimą ir nieko
neveikti. Už prastovas Kauno įmonė kiekvieną mėnesį sumoka daugiau nei 40 tūkst.
Lt. Praėjusiais metais kauniečiai atleido apie šimtą žmonių. Jeigu ir šiais metais
darbuotojų skaičių sumažintų dar maždaug šimtu žmonių, tada jau galėtų
kvėpuoti laisviau.
- O kaip tada su aklaisiais?
- Vienas orientyras: suvažiavimo nustatyta gairė - 45
proc. Kitas dalykas - lengvatos, todėl aklųjų skaičius turėtų likti apie 50 proc.
Dabar iš 18 darbuotojų atleidžiami tik 3 aklieji. Siūlėme kauniečiams galbūt
kooperuotis su kuria nors baldų įmone ir pirkti savo gaminamiems šepečiams jau gatavus
pusfabrikačius, o ne gamintis su atsilikusia technika ir brangiai kainuojančia darbo
jėga patiems. Patys kauniečiai jau yra apskaičiavę, kad šitaip jie sumažintų (ne
aklųjų sąskaita) medienos bare dirbančių žmonių skaičių nuo 23 iki 6.
- Minėtame susitikime Lietuvos darbininkų sąjungos
atsakingoji sekretorė Kristina Krupavičienė keletą sykių pakartojo maždaug tokią
mintį: valstybė aklųjų įmones gana stipriai remia, tačiau šios vis tiek verčiasi
sunkiai, kažkur kažkas nesueina, kliūva, todėl kyla klausimas: kam čia kankintis,
dotuoti, ieškoti, kur tą aklųjų pagamintą produkciją parduoti? Čia, anot K.
Krupavičienės, yra dvi galimybės: pirma, aklųjų įmones perorganizuoti į užimtumo
įmones ir mokėti jose dirbantiems neregiams, sakysime, po tūkstantį litų pašalpą
(maždaug tiek valstybei dabar kainuoja vienos aklojo darbo vietos išlaikymas per metus)
ir nesukti galvos, kiek ir ko šie žmonės pagamins ir kur paskui visa tai parduos. Kita
galimybė - dotuoti ir toliau, bet jau ne aklųjų įmones, o tik pačias neregių darbo
vietas. Ką manote Jūs apie tai?
- Tokių pastebėjimų esama, mums jie irgi buvo
išsakyti. Likti įmonėms ar nelikti - čia jau LASS suvažiavimo reikalas.
Paskutiniajame suvažiavime pasisakyta už tai, kad šios įmonės reikalingos. Jeigu
kitas suvažiavimas nuspręs kitaip, tada apie tai ir kalbėsime. Kitas dalykas, kad
gaudamos valstybės paramą, pakankamai lengvatų, įmonės turi dirbti bent jau
nenuostolingai.
Apie tai, kad aklųjų įmones galbūt galėtų perimti
valstybė, irgi diskutuojama. Per susitikimą panašių minčių išsakė Panevėžio
darbininkų sąjungos vadovė, mes patys tokius modelius esame svarstę. Ateityje gali
taip ir būti, tačiau valstybė turi to dalyko imtis, o bent jau kol kas šito nematyti.
Jeigu invalidų įmones perimtų valstybė - jos neišvengiamai pereitų savivaldybių
žinion. Pirmiausia - ir tai turbūt suprantama - Aklųjų ir silpnaregių sąjunga
niekada nenorėtų atiduoti įmonei priklausančio nekilnojamojo turto, nes šis turtas -
nėra tik dabar joje dirbančių žmonių nuosavybė. Taigi savivaldybei reikėtų
pasirūpinti patalpomis, tegu ir mažesnėmis nei dabar, įrengti jose darbo vietas. Visa
tai susiję su papildomomis lėšomis, papildomais rūpesčiais. Bent kol kas neatrodo,
kad atsirastų labai daug norinčių tokias įmones pasiimti ant savo galvos. Šitas
dalykas gali būti padarytas tik valingu Vyriausybės sprendimu.
Turime patirties, kaip šios problemos sprendžiamos Europos
šalyse. Tenai dažniausiai dotuojamos atskiros aklųjų darbo vietos. Tačiau norėdama
taip daryti, valstybė irgi turi turėti pinigų. Negalima lygintis su Danija ar Olandija
- tenai darbdavys už kiekvieną įdarbintą neregį gauna dešimtis tūkstančių.
Lietuvoje tikriausiai tie skaičiai būtų kitokie, bet irgi pakankamai dideli. Toje
pačioje Olandijoje, nors tai turtinga šalis, dotuojamos vietos kiekvienais metais
peržiūrimos, dėl jų skaičiaus vyksta nesibaigiantys invalidų organizacijų ir
valstybės institucijų karai. Visai galimas dalykas, kad Lietuvoje priėmus tokią
nuostatą, teoriškai viskas bus gerai, bet ją įgyvendinti nebus pinigų. Žinoma,
anksčiau ar vėliau prie atskirų darbo vietų dotavimo tikriausiai bus prieita: kasmet
vis daugiau, ypač jaunų neregių, įsidarbina atviroje visuomenėje. Tačiau tai dar
nereiškia, kad tuojau pat turėtume uždaryti aklųjų įmones. Turi būti tam tikras
pereinamasis laikotarpis: viena, kai iš įmonės atleidžiama dešimt ar dvidešimt
žmonių ir visai kas kita pranešti, kad, sakysime, po mėnesio įmonė apskritai
uždaroma. Imkime tuos pačius kauniečius - per praėjusius metus atleido šimtą
žmonių, tačiau su visais surado bendrą kalbą, itin didelių konfliktų nebuvo.
(bus daugiau)