Regimi neregiai

Autoriaus nuotraukaLaima Slepkovaitė, muzikologė, radijo laidų vedėja, [email protected]

Daina yra prigimtinė teisė

 

Parašas po straipsniuJi svajojo tapti menininke – norėjo kurti įtaigius, iškalbingus vaizdus kaip jos motina. Tačiau jos misija buvo kita: Frankie Armstrong (g. 1941) turėjo glaukomą, todėl sulaukusi dvidešimties jau nebeįstengė skaityti spausdinto teksto, nebegalėjo svajoti kurti vaizdinėmis priemonėmis. Bet jos gyvenime buvo muzika. Ši moteris – ne tik žymi išskirtinė dainininkė įdomiu balsu, unikalia charizma bei turtinga keliolikos puikiai įvertintų albumų diskografija – tapo galinga kovotoja už lyčių lygybę ir savito dainavimo mokymo metodo atradėja, išauginusi ištisą alternatyvią vokalo mokyklą. 

Jos karjeros pradžia sutapo su septintojo dešimtmečio folkmuzikos atgimimo banga, todėl Frankie pradėjo domėtis įvairių tautų folkloru. Per BBC Bertas Lloydas transliuodavo liaudies virtuozus ir šamanus, jo laidose Frankie išgirdo bulgarų moterų daugiabalsį dainavimą, kuris ją tiesiog sukrėtė. Ji žavėjosi, koks skirtingas kiekvienos tautos daugiabalsumo traktavimas, kokia galybė balso technikų, formų ir balsavados atmainų glūdi liaudies kūryboje. Kita vertus, ji dalyvavo Ewano MacCollo ir Peggy Seeger teatro trupėje, per juos pažino ir pamilo gimtąją anglų tradiciją ir įtikėjo dainos galia. „Aš manau, kad dainos forma ypatinga: nepaisant lakoniškumo, ji aprėpia plačiausią ir giliausią žmogiškųjų emocijų spektrą“, – teigė Frankie. 

F. Armstrong, atsidurdama profesionalioje scenoje, išskleidė tas galimybes išties plačiai, imdamasi visų jautriausių, aktualiausių, skaudžiausių temų, kokios tik sutelpa glaustame melodingame eilėraštyje. Įvairaus pobūdžio neteisingumas, lyčių diskriminacija, maži ir dideli žmogiškieji rūpesčiai – jos repertuaras iš pačios sukurtų ir pasiskolintų dainų pasakoja apie sudėtingą žmonių, kaip individų ir kaip visuomenės, būtį. Tai jai buvo malonus būdas kovoti, daryti poveikį ir skleisti idėjas. 

XX a. aštuntojo dešimtmečio viduryje, būdama jau žinoma solistė, ji atrado dar vieną savo talentą – mokyti kitus. Kartą, paprašyta pravesti meistriškumo pamoką, ji pabandė, ir tapo aišku, kad tai – jos pašaukimas. Čia jai pravertė patirtis, kurią sukaupė supratusi, kad netenka regėjimo. Tuomet, būdama 20-ies, ji tapo neregių ir silpnaregių socialine darbuotoja, vėliau dirbo su maištingo elgesio paaugliais, išmoko megzti ryšį su žmonėmis, suprasti ir pajusti jų poreikius, įkvėpti pasitikėjimo. 

Pradėjusi mokyti, ji stebėjosi, kiek daug žmonių teigia, kad neturi balso, nepataiko į toną ar nesugeba dainuoti. Frankie savo mokymais užsibrėžė tikslą parodyti kiekvienam, kad jis geba dainuoti, kad daina yra universalus ryšio užmezgimo būdas. Šia filosofija pagrįstas mokymas išaugo į mokyklą, Natūralaus balso tinklą („Natural Voice Network“), kurios uždavinys – padėti kiekvienam norinčiam atrasti savąjį balsą. 

2018 m. F. Armstrong buvo skirtas anglų liaudies šokio ir dainos draugijos auksinis ženklelis, 2019-aisiais ji dar nustebino muzikinę bendruomenę nauju albumu, įrašytu su kolegomis be instrumentinio pritarimo. Kitais metais Frankie švęs savo 80-metį, išlieka intriga, kokiais kūrybiniais gestais tai padarys. Savo dainavimu ir idėjomis ji jau pakeitė vokalinį pasaulį, padarė jį šiek tiek atviresnį, prieinamesnį ir įvairesnį, nei jis buvo iki jos. 

 

Paspaudę nuorodą paklausykite F. Armstrong atliekamos dainos „Pirate Jenny“. 

 

Nuotrauka: F. Armstrong 

Vyresnio amžiaus moteris nuotraukoje matoma nuo pečių iki viršugalvio, kiek pasisukusi kairiuoju profiliu. Jos plaukai šviesūs, ilgi, ant kaktos krenta kirpčiukai. Dešinė moters akis atmerkta, kairė – užmerkta. Veido mimika išduoda, kad moteris susijaudinusi ar net įpykusi, galbūt kažką aiškina ar dainuoja – burna praverta, dantys sukąsti, kaklas įtemptas. Ant kaklo moteris segi tamsų vėrinį. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]

 

Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo logotipas