Viršelio istorija

 

Apie rankų dovaną

 

Puodžiui ir koklininkui Mindaugui Rutkauskui sėdėti prieš televizijos kameras ar fotoobjektyvą jokia naujiena. Tačiau mums atrodo, kad "Mūsų žodžio" fotografei pavyko užfiksuoti vieną tų akimirkų, kai žmogaus žvilgsnis tarsi į niekur susipina su tyliais apmąstymais, keistu, graudžiai raminančiu ilgesiu, buvusio laiko ir darbų atšvaitais. O kiek jų būta! Lyg antrindama spragsi liepsna praviroje koklinėje krosnyje. Kiek skaityta istorijos knygų, ieškota, tyrinėta archeologinių pavyzdžių, pasikliauta nuojauta, kiek glostyta, minkyta, per rankas perleista molio, kiek daužyta ir išmesta, kol jis virsdavo ta geidžiama praeities dalele: kokliu, ąsočiu, dubeniu, puodyne, lėkšte, puodu, švilpyne... Visi jie, tie darbai, istorijos gija sujungiantys skirtingus pasaulius ir laikotarpius, per juos padovanota amatininko kūrybos kibirkštis, rankų energija – didysis Mindaugo užnugaris, kuris atremia viską. 

Ir gal dėl to ramu ir gera žvelgti į atsipalaidavusias tautodailininko rankas. Mat jos geriausiai žino, kad turi tiek jėgos, jog savyje laiko visą pasaulį. 

 

Nuotrauka. Viršelyje M. Rutkauskas / D. Liubamirskaitės nuotr. 

Pirmajame žurnalo viršelyje – pagyvenusio vyro nuotrauka. Ji ant žurnalo viršelio išspausdinta apskritos formos. Vyras, sėdintis kambaryje, maždaug septyniasdešimties metų amžiaus. Jis nuo skaitytojo pasisukęs kairiu profiliu, matomas nuo kelių iki viršugalvio. Vyriškis sėdi ant kėdės šiek tiek susikūprinęs, kaire ranka atsirėmęs į smėlio spalvos stalą, esantį jam iš kairės, ant kurio pastatytas tamsiai rudas molinis arbatinukas pinta ilga rankena. Dešiniu delnu vyras pasirėmęs į savo dešinės kojos kelį. Vyriškis kiek stambesnis nei vidutinio sudėjimo. Jo plaukai vešlūs, trumpi ir žili, vyras kiek praplikęs ties viršugalviu. Garbaus amžiaus vyrą puošia žila pusilgė barzda ir ūsai. Greičiausiai nuo krentančios šviesos šiek tiek spindi vyro kakta. Mindaugo antakiai pakelti, akys primerktos, mąslus žvilgsnis nukreiptas tolyn. Ant melsvų languotų marškinių vyriškis vilki dryžuotą megztinį ilgomis rankovėmis, dėvi šviesiai mėlynus džinsus. Už sėdinčio vyro nugaros matomas kambario vaizdas. Dešinėje – kelios lentynos, ant kurių sudėti dailūs moliniai įvairių spalvų meno dirbiniai (lėkštės, puodynės, dubenėliai). Kairėje – senovinis židinys, dailiai dekoruotas tamsiai žaliais kokliais su gėlių formos ornamentais. Pro praviras židinio dureles matyti besikūrenančios ugnies apsuptos malkos. 

 

Ketvirtajame žurnalo viršelyje pirmojo viršelio nuotrauka (šįkart stačiakampė) pakartota aštuonis kartus (du stulpeliai po keturias nuotraukas). 

REALUS VAIZDAS. Nuotrauka identiška pirmojo viršelio nuotraukai, tik stačiakampė (dėl to nuotraukos dešinėje matoma daugiau lentynų su jose esančiais moliniais meno dirbiniais, o kairėje – beveik visas židinys). 

PROTANOPIJA. Tai aklumas raudonai spalvai. Matomas vaizdas nei kiek nesikeičia, tačiau spalvinė gama susiaurėja. Tą patį vaizdą matome ne tokį spalvotą, kaip realų. Jis neatrodo visiškai juodai baltas, tačiau gana stipriai išblanksta. 

GLAUKOMA. Dėl padidėjusio spaudimo akies viduje siaurėja akiplotis. Ta pati nuotrauka matoma ne visu dydžiu. Nuotraukos centras vis dar ryškus, spalvos nepakitusios, tačiau nuo centro į šonus vaizdas po truputį blanksta, kol galiausiai nuotraukose kampuose vaizdas visai nematomas. 

DIABETINĖ RETINOPATIJA. Tai akies tinklainės kraujagyslių pažeidimas, dėl kurio vaizdas matomas su didesnio ar mažesnio dydžio dėmėmis. Vaizdo akiplotis nepakitęs, spalvos taip pat, tačiau visiškai aptemdytas nuotraukos kairysis apatinis kampas, o visoje likusios nuotraukos dalyje vaizdą protarpiais uždengia tamsios dėmės. 

KATARAKTA. Tai akies lęšiuko drumstėjimas. Sergantys šia liga tą patį vaizdą mato tokiu pačiu pločiu, realiomis spalvomis, tačiau visiškai blankiai, tarsi visas vaizdas būtų stipriai susiliejęs: nesimato, kad megztinis dryžuotas – jis atrodo tiesiog pilkas; neįmanoma įžiūrėti lentynose esančių molinių dirbinių; nesimato Mindaugo veido išraiškos ir veido bruožų. 

TINKLAINĖS ATŠOKA. Tai tinklainės atsisluoksniavimas, kuris lemia visišką dalies vaizdo aptemimą. Pavyzdyje nuotrauka matoma realiu pločiu ir spalvomis, tačiau nemažai apatinės nuotraukos dalies yra aklinai užtemę. 

AMŽINĖ GELTONOSIOS DĖMĖS DEGENERACIJA. Dėl pažeistos akies tinklainės geltonosios dėmės, kuri atsakinga už centrinį matymą, vaizdas yra aklinai užtemęs pačiame regėjimo centre. Akiplotis plotis ir spalvos nepakitę, tačiau pats vaizdo centras – nematomas. 

PIGMENTINIS RETINITAS. Tai akių tinklainei kenkianti liga, dėl kurios vaizdo plotis žymiai susiaurėja. Šiame pavyzdyje matomas tik pats nuotraukos centras (nuo vyriškio nosies iki alkūnės). Visa kita nuotraukos dalis aplink centrą – aklinai užtemdyta. Nesimato nei lentynų su molio dirbiniais, nei židinio. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]