VIRŠELIS

 

J. MALČEVSKIS. TOBIJAS SU PARKOMIS


J. MALČEVSKIS. TOBIJAS SU PARKOMIS. Parašas po iliustracija

Klasikinio Tobijo temos traktavimo vienas iš pirmųjų atsisakė lenkų dailininkas Jacekas Malčevskis (Jacek Malczewski, 1854-1929) nutapęs paveikslą "Tobijas su Parkomis". J. Malčevskis - vienas labiausiai gerbiamų lenkų dailininkų - savo menininko karjerą pradėjo gana anksti. Būdamas septyniolikos metų jau sėkmingai mokėsi Krokuvos dailės mokyklos Vladislavo L­uščkievičiaus dirbtuvėse. 1876 m. išvyko į Paryžių, čia studijavo vaizduojamojo meno mokyklos Henri Lehmann studijoje. Jo kūrybai didelės įtakos turėjo Jano Mateikos istorinė tapyba. 1885-1916 metais J. Malčevskis reguliariai lankėsi Paryžiuje, Miunchene, Vienoje. Keliavo po Italiją, Graikiją ir Turkiją. Žymiausi jo darbai: "Užburtas ratas", "Melancholija", "Dailininko mūza", "Vizija". Vėliau tapytus J. Malčevskio paveikslus jo sūnus pardavė Varšuvos nacionaliniam muziejui. 

Paveiksle "Tobijas su Parkomis" autorius pirmiausia originaliai išsprendė Tobijo vaizdinio paieškas - paveiksle Tobijo vietoje nutapo savo autoportretą. Tai nestebina, nes šis dailininkas mėgo save vaizduoti ir kituose paveiksluose ("Lenkų Hamletas", "Kristus ir samarietė prie šulinio", "Mirtis" ir kt.). Galima daryti prielaidą, kad tapydamas likimo deives Parkas, modeliais jis galėjo pasirinkti ir pavaizduoti savo aplinkos žmones. Kitas išskirtinis siužeto traktuotės bruožas - arkangelas Rafaelis - moteris. Vėlgi galima daryti prielaidą, kad angelu gali būti pavaizduota jo žmona, o mažasis Tobijas gali būti jo sūnus Rafal, vėliau pasekęs tėvo pėdomis, ir tapęs dailininku. Sparnuotoji Parka prie savo piršto laiko valą, kurio kitas galas baigiasi kabliuku žuvies viršutinėje lūpoje. Jaunojo Tobijo rankose peilis paruoštas žuvies skrodimui. Už pamaldžiai sudėjusio rankas, akių gydymo procedūros ramiai laukiančio, Tobito nugaros stovi dar trys likimo deivės. Viena jų verpia gyvenimo ir likimo siūlą, kita stebi šią procedūrą, trečioji - su žirklėmis rankose bet kada gali šį siūlą nukirpti. Šis spalvingas, įtaigus ir alegoriško turinio vidutinio formato (96 x 125 cm) aliejumi ant drobės tapytas paveikslas yra Poznanės liaudies muziejaus (Lenkija) nuosavybė. 

 

Vytautas GUDONIS 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]