VIRŠELIS

 

HIROSHIDE IR TOYOKUNI. MAISAKA: ŠIANDIENINIS JŪRŲ PEIZAŽAS


 HIROSHIDE IR TOYOKUNI. MAISAKA: ŠIANDIENINIS JŪRŲ PEIZAŽAS. Parašas po iliustracija

Japonų dailininkai Hiroshide (1797-1858) ir Utagava Toyokuni (Kunisada) (1786-1865) dirbo kartu, tačiau žinomesnis antrasis menininkas. 

U. Toyokuni gimė Hitetaro Nagano prefektūroje. Tokijuje studijavo menus ir dirbo, kad galėtų pragyventi. Baigęs menų studijas, dirbo žurnalų ir laikraščių iliustratoriumi. Piešė senoviniu stiliumi, naudojo tradicines japonų medžio graviūrų grafikos technikas. Tuo metu Japonijoje medžio graviūrų estampas jau buvo nykstanti meno rūšis. Dailininkas ypač mėgo piešti moteris. Jo garsiausi darbai: "Gražuolė po vonios", "Gražuolė su skėčiu", "Gražuolė ir samurajus", "Žvejas ir gražuolė", "Snieguota diena". 

Vienas šių abiejų menininkų bendras 1855 metų darbas yra nedidelio formato (9,3 x 14 cm) spalvinta graviūra, pavadinta "Maisaka: šiandieninis jūrų peizažas". Sprendžiant iš pavadinimo, dailininkus labiau domino vietovardis ir peizažas. Mus labiau domina pirmajame plane pavaizduotos trys viena paskui kitą einančios neregės merginos. Pirmoji ant peties nešasi liaudies muzikos trijų stygų instrumentą "samisen" - tai japonų kalba reiškia "tris įsipareigojimus". Instrumentas naudojamas akompanuojant liaudies dainoms, lėlių ir kituose spektakliuose. Matyt, muzikantė turi geriausią orientaciją, todėl ji ir veda drauges. Galbūt jos eidamos pasakojo linksmą istoriją, nes antrosios keliauninkės veide - šypsena. Trečiosios, mažiausios, veidas susikaupęs, lyg liudytų "kad tik neatsilikčiau". Trijulė pasidabinusi tradiciniais margaspalviais kimono, o kad šie gražūs apdarai netrukdytų žingsniuoti, kol niekas nemato, visos, einančios dykviete, aukštai pasikaišiusios padalkas. Sunkoka nuspėti, kur skuba ši miela trijulė. Į šventę, į svečius ar į šventyklą? Dailininkai merginas pavaizdavo itin patraukliame gamtos fone. Nuo kalvos, ant kurios jau užkopusios keliauninkės, atsiveria įstabi vandenyno pakrantė su nedidukėmis uolėtomis salomis, pasidabinusiomis žemaūgėmis japoniškomis pušaitėmis. Dailininkai glotnų vandens paviršių papuošė mažais lyg žaislai žvejų laiveliais. Galima numanyti, kad moteris vaizdavo gražuolių piešimo meistras Toyokuni, o peizažą - Hiroshide. 

 

Vytautas GUDONIS 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]