VIRŠELIS

 

A. BRODOWSKI. EDIPAS IR ANTIGONĖ


parašas po iliustracija

Lenkų dailininkas Antonis Brodowskis (1784-1832) pripažintas įžymiausiu Varšuvos brandaus klasicizmo tapytoju. Pradinį išsilavinimą Antonis gavo namuose ir privačiose mokyklose. 1805-1808 ir 1809-1814 m. menus studijavo su J. L. Davidu ir F. Gerardu Paryžiuje. 1814 m. grįžo į Varšuvą, dirbo tarnautoju, o laisvalaikiu tapė. Mėgo mitinius ir biblinius motyvus. 1819 m. Varšuvoje, pirmoje savo darbų parodoje, už paveikslą bibline tema - personažą Dovydą - pelnė aukso medalį. Šį paveikslą nupirko Rusijos caras. 

1820-1831 m. A. Brodowskis - Varšuvos universiteto Dailės katedros tapybos ir piešimo profesorius. Išgarsėjo kaip gabus portretininkas. Nutapė per 50 portretų, tokių kaip S. Holowczyco, W. Krasinskio ir kitų. Drobės, nutapytos aliejumi, - "Hektoras, Paris ir Helena" (1820 m.) ir arkivyskupo S. Holowczyco portretas (1828 m.) - yra Vilniaus nacionaliniame meno muziejuje.  

1828 m. dailininkas nutapė drobę, kurioje akivaizdi mitinė tema, - tai "Edipas ir Antigonė". Šiame darbe jaučiama stipri J. L. Davido ir F. Gerardo kūrybos įtaka. Dailininkas pasirinko senovės graikų mito veikėją Edipą, Tėbų karaliaus Lajo ir Jokastės sūnų. Lajui buvo išpranašauta, kad jį nužudys sūnus, todėl naujagimis buvo nuneštas į kalnus ir ten paliktas. Rastą kūdikį iemuo atidavė auginti Korinto karaliui Polibui. Suaugęs Edipas laikė Polibą ir jo žmoną Meropę tikraisiais tėvais. Sužinojęs, kad užmuš tėvą ir ves motiną, Edipas pabėgo nuo jį auginusios Meropės ir Polibo. Atsitiko, kaip buvo pranašauta, - kelyje Edipas užmušė Lają. Vėliau, tapęs Tėbų karaliumi, vedė Jokastę. Išaiškėjus nusikaltimui, Edipas išsidūrė akis ir išvyko į Koloną. Dailininkas pavaizdavo Edipą, keliaujantį iš Tėbų, lydimą jo ištikimos dukters Antigonės. Paveiksle Edipas - juodų plaukų, barzdotas, užmerktomis akimis, apsigobęs rusvu apsiaustu, basomis kojomis, kairėje rankoje - lazda. Dešinę ranką švelniai uždėjęs ant Antigonės peties. Ypač subtiliai klasicizmui būdingu stiliumi nutapyti drabužiai - daugybė dailiai krentančių Edipo rusvo apsiausto ir sidabro bei aukso spalvos Antigonės apdaro klosčių. Dailininkas nedaug dėmesio skyrė peizažui - kalnams ir medžiams. Tačiau dangus - pagrindinio veikėjo likimo veidrodis: už Edipo - jis šviesus, keliaujama audringos padangės link. Tai simboliška - ateitis Edipui nieko šviesaus nežadėjo.  

Ši didelio formato (293x191 cm) aliejumi tapyta drobė saugoma Varšuvos nacionaliniame muziejuje. 

 

Vytautas GUDONIS 

* * *
[Skaityti komentarus] | [Komentuoti] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]