KAIP PELNOMĖS DUONĄ


Henrikas STUKAS

POMĖGIS KELIAUTI


Nemažai žmonių naudojasi kelionių agentūrų paslaugomis. Tai yra patogu: pasirūpinama nakvyne, transportu, maitinimu, ekskursijomis, gidais. Nusipirkus kelialapį belieka laukti nepakartojamų akimirkų. Apie turizmą prakalbau neatsitiktinai. Koks tai verslas? Ar jis pelningas, ar ne? Apie tai ir dar daug apie ką sutiko papasakoti kelionių agentūros "Interservis" Vilniaus filialo direktorius Ugnius Radvila.
    
Susipažino su reikiamais žmonėmis
     Ne kartą su reikalais užsukdavau į Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos centro tarybą, kurios pirmas aukštas išnuomotas įvairiausioms firmoms. Viena iš jų - kelionių agentūra "Interservis". Niekad nebūčiau manęs, jog šiai firmai vadovauja silpnaregis verslininkas. "Interservis" užima beveik visą pirmą aukštą. Įžengus į vidų, akį patraukia modernūs baldai ir ne ką prastesnė technika. Skamba telefonai, sukasi jauni darbuotojai. Kaip vėliau sužinojau, čia dirba tik jauni žmonės. Ant greta stovinčio staliuko - spalvoti kelionių agentūros "Interservis" reklaminiai lapeliai, lankstinukai, knygutės. Visa tai apžiūrinėdamas mąsčiau: įdomus gi tas gyvenimas. Vieniems labai palankus, o kitiems... Atrodo, visų galimybės vienodos, bet ar iš tikrųjų?
     Ugnius mokėsi Vilniaus A. Jonyno aklųjų ir silpnaregių mokykloje-internate. Mėgo žaisti futbolą, krepšinį. Baigė Vilniaus universitetą.
     Nepastebėjau, kaip prie manęs priėjo aukštas, lieknas, akiniuotas jaunas vyras. Tai ir buvo Ugnius Radvila. Ėmėme šnekėtis.
     "Apie nuosavą verslą rimtai negalvojau, nors už lango dėjosi įdomūs dalykai. Į Lietuvą atkeliavo ligi tol nežinomas privatus verslas. Daugelis, nusivylę valdiškais darbais, nutarė gyventi iš savo nuovokumo ir žinių. Aišku, versle avantiūrizmas ir sėkmė yra ne paskutinėje vietoje. Studijuojant Vilniaus universitete pirmuosiuose kursuose, rūpėjo ne verslas, o mokslas. Tik į studijų pabaigą su draugais susimąstėme apie tolimesnį gyvenimą. Visur nedarbas. Reikėjo pasirūpinti ne tik savimi: juk visą gyvenimą vienas nebūsi - sukursi šeimą. Išeitis viena - verslas. Kartu su draugais svarstėme, ko griebtis. Fantazavome, svarstėme, diskutavome. Man patiko pramogų verslas. Pramogas suprantu plačiai. Tai didžiulė paslaugų sfera. Mėgstu keliones, todėl neatsitiktinai ir pasirinkau turizmo verslą. Dabar, kaip pagalvoju, darbas ir pomėgis man vienas ir tas pats," - susimąstęs pasakojo Ugnius Radvila.
     Ko tik neprifantazuoji, ir vis dėlto kai kurios neįgyvendinamos fantazijos išsipildo. Taip nutiko ir silpnaregiui verslininkui. Ugnius idėjos apie kelionių agentūrą neužmiršo, ėmėsi ją įgyvendinti. Tada ir atsiskleidė dar nežinomi sugebėjimai. Reikėjo daug ko. Svarbiausia - pinigų ir pažinčių. Be jų nė žingsnio nežengsi. Nei vieno, nei kito nebuvo. U. Radvila verslo kūrimą pradėjo nuo pažinčių. Pastangos veltui nenuėjo. Po nelengvų ieškojimų pavyko užmegzti naujajam verslui naudingus ryšius. Ieškodamas naudingų pažinčių domėjosi turizmo industrija, sudarinėjo maršrutus, skaitė apie svečias šalis, analizavo jose turistams teikiamas paslaugas. Ugnius suprato: reikia sukurti naują, savitą kelionių agentūros "Interservis" infrastruktūrą. Dar svarbesnis uždavinys - įsitvirtinti kelionių paslaugų rinkoje. Tarp kelionių agentūrų nemaža konkurencija. Rinkos sąlygomis konkurentas nepageidautinas. Reikėjo sudaryti savo klientūrą, surinkti gerą, patikimą darbuotojų komandą.
    
Rizika pasiteisino
     "Dar nebaigęs universiteto kibau į verslą. Aplinkybės susiklostė palankiai. Matyt, esu sutvertas turizmo bizniui. Norėdamas surasti pritarimą savajam projektui, ėmiau lankyti daug įvairiausių renginių. Dažniausiai juose lankosi tie patys žmonės. Dalyvaujant konferencijose, prezentacijose nesunku susipažinti su tau reikiamais žmonėmis. Svarbiausia žinoti, ką pašnekinti. Apie savo planus papasakojau keliems verslininkams. Manasis sumanymas jiems patiko. Taip ir atsirado šis bendras projektas," - kalbėjo pašnekovas.
     Prieš aštuonerius metus kelionių agentūros steigimui silpnaregis studentas neturėjo reikiamos pinigų sumos. Kiti partneriai laukė tik jo pinigų. Ugnius ilgai suko galvą, iš kur jų gauti. Reikiamų pinigų suma ne itin didelė. Išeitis viena - skolintis. O jei nepavyks, iš ko atiduoti? Vis dėlto pasiryžo rizikuoti. Ugnius pasiskolinęs pinigų ėmėsi darbo. Iš pradžių išsinuomojo patalpas, supirko reikiamą inventorių, apmąstė naujosios kelionių agentūros ateitį. Svarbiausias dalykas - kiek teikti paslaugų, į kokias šalis siūlyti keliauti? Pasak Ugniaus: "Norint pritraukti kelionių mėgėjų negalima apsiriboti Europa. Į mūsų kelionių agentūrą besikreipiantis kelionių mėgėjas turi gauti visą žemės rutulio šalių sąrašą. Su kelių šalių pasiūla nieko doro nenuveiksi. Verslas bus nepelningas. Prieš penkerius metus kelionių mėgėjams tesiūlėme aplankyti dvidešimt šalių. Dabar jau keliaujame į penkiasdešimt pasaulio šalių ir teikiame dar daug kitokių paslaugų. "Interservis" organizuoja ne vien keliones į užsienį. Neužmirštama ir Lietuva. Norintiems geriau pažinti gimtąjį kraštą organizuojamos pažintinės kelionės. Turistiniai maršrutai laba įvairūs. Pasiturintiems verslininkams atostogų metu padedame išsinuomoti kotedžus, namus. Norintys gali ilsėtis sodyboje prie ežero, upės, jūros, civilizacijos mažai paliestame, atokiame gamtos kampelyje. "Interservis" aptarnauja ir užsieniečius, panorusius keliauti, ilsėtis Lietuvoje."
     Kelionių agentūros viena su kita konkuruoja. Stengiasi kuo daugiau prisivilioti kelionių mėgėjų. Tuo tikslu griebiasi įvairiausių gudrybių. Pasak pašnekovo, "gudrybės" - laikinas dalykas. Vienkartinėmis akcijomis nedaug telaimėsi. Reikia dirbti kruopščiai ir nuosekliai. Viską lemia gerai atliekamas darbas: anksčiau ar vėliau jis duoda vaisių. Blogai dirbdamas klientų neprisiviliosi.
     Turizmo industrijos pagrindas - reklama. Be jos nežengsi nė vieno žingsnio. Reklamai skiriama didelių lėšų. Ne išimtis ir kelionių agentūra "Interservis". Dienraščiuose nuolat spausdinama šios agentūros reklama, raginanti keliauti drauge, aplankyti Europą, Amerikos žemyną, Afriką, egzotiškus arabų kraštus. Reklamoje nurodoma kelionės trukmė, kaina, viešbučiai ir kita svarbi informacija. Kai kurioms kelionėms yra nuolaidų, ypač turistinio sezono pabaigoje. "Interservis" reklamą išgirstame per radiją ir kitur. Yra išleisti keli reklaminiai lankstinukai, knygelės, plakatai. Vien reklama nesuviliosi. U. Radvilos nuomone: "Specialiai neįmanoma prisivilioti kliento, nes yra rinka ir didžiulė pasiūla. Žmogus pats pasirenka, su kuo keliauti. Pasirinkimą lemia siūlomos paslaugos kokybė ir kaina. Iš anksto nuspėti kliento pageidavimų neįmanoma. Kiekvienas renkasi sau priimtiną maršrutą. Vienus vilioja gamta, kitus - egzotinės šalys, trečius - didmiesčiai. Dirbant visko pasitaiko. Vieni kelionėmis lieka labai patenkinti, kiti šiek tiek nusivilia. Tokių labai mažai. Sulaukę skundų stengiamės išsiaiškinti, kodėl žmonės yra nepatenkinti. Sužinoję, jog mūsų kaltė, nedelsiant trūkumus stengiamės pašalinti. Prireikus nedėmesingą darbuotoją ir nubaudžiame. Žmogus, sumokėjęs pinigus, kelionėje turi jaustis puikiai. Tai mūsų pareiga. Išaiškėjus darbo trūkumams mes kliento atsiprašome."
    
Darbas - laisvalaikis, laisvalaikis - darbas
     Ugniaus didžiausias pomėgis - kelionės. Pasak pašnekovo, jis arba dirba, arba keliauja. Prieš kelionių mėgėjams pasiūlydamas naują turistinį maršrutą, juo keliauja pats Ugnius. Jam teko lankytis ne vienoje dešimtyje šalių. "Interservis" vadovas įsitikinęs, jog atskirų šalių lyginti negalima. Jos visos savaip įdomios. Vienoje -savita, nepakartojama kultūra, kitoje - neapsakomo grožio gamta, trečioje - žmonių charakteriai, neįprasta religija. Nėra neįdomių šalių. Tik reikia netingėti ir gerokai paieškoti. Keliaudamas po įvairias šalis Ugnius stengiasi jas pažinti. Laisvalaikį derina su darbu. Apsilankęs šalyje pirmiausia domisi turizmo reikalais, stengiasi užmegzti dalykinius ryšius.
    
 

* * *
[Turinys] | [Grįžti]