KAI YRA PINIGŲ


Henrikas STUKAS

TAKELIS PREKIŲ KALNUOSE


Šiandien norėdami apsipirkti dažnokai sukame galvą: kur pirkti, ką pirkti? Nuėjęs į parduotuvę pasimeti. Nežinai, ką rinktis. Štai reikia duonos - lentynose sudėta keliolika jos rūšių. O ką jau bekalbėti apie buitinius prietaisus. Dabar norėdamas nupirkti skalbimo mašiną nežinai, kokios firmos rinktis. Gali pirkti naują, jei piniginė plona, - rinkis padėvėtą. Kurią pirkti? Reklamoje visos prekės kokybiškos. Ką daryti, nusipirkus nekokybišką prekę? Kam pasiskųsti? Pardavėjai į šiuos klausimus nenoriai atsako. Numoji ranka ir nueini. Prekybos firmos naudojasi pirkėjų neišmanymu. Painiuose prekių labirintuose "Mūsų žodžio" skaitytojams padės susigaudyti vienas iš Vartotojų asociacijos įkūrėjų Algirdas KVEDARAVIČIUS.
    
KUR IR KAIP GERIAU PIRKTI
     Lietuvai tapus nepriklausoma, klausimas "kur ir kaip geriau pirkti" tampa vis aktualesnis ir aktualesnis. Tokios informacijos, vartotoją nukreipiančios prekių ir paslaugų pasiūloje, kol kas nėra. Anksčiau, tais raudonaisiais laikais, buvo sukurtas vienas kitas specialus informacijos telefonas. Paskambinus informacijos numeriu galėjai sužinoti, pavyzdžiui, kokioje vaistinėje gauti reikiamą vaistą. Dabar pirkėjas paliktas likimo valiai.
     Nusipirkti reikiamą prekę yra keli būdai. Pirmasis tradicinis: paėmus žmoną už parankės keliauti po klaidžius parduotuvių labirintus. Šis ieškojimo būdas tikras, tačiau reikalaujantis daug laiko ir kantrybės. Neregiams tai daryti sunkoka. Kitas būdas - pasinaudoti įvairiuose laikraščiuose, televizijoje, radijuje skelbiama reklama. Ją išklausęs, sužinai adresą, kainą. Kaina priimtina - prekę nusiperki. Visa reklama nedera pasikliauti. Dar vienas būdas - laikraščių "Alio reklama" arba "Reklama" skelbimų analizavimas. Čia norimą daiktą galima nusipirkti šiek tiek pigiau. Šitoks kelias reikalauja laiko ir kruopštumo. Jis nėra patikimas, nes pirkėjas rizikuoja patekti sukčiams į rankas. Neregiui priimtiniausia būtų paskambinti į informacines tarnybas, kur gautų parduotuvių adresus, ir apskambinti jas. Prekės iš karto neverta pirkti. Jų kainos įvairuoja.
     A. Kvedaravičius pasakoja: "Informacijos, kur kokią prekę įsigyti, rasti neįmanoma. Vartotojų asociacija kreipėsi į vyriausybę prašydama lėšų įsteigti visuose didžiuosiuose miestuose vartotojų informavimo ir konsultavimo biurus. Ten vartotojas galės gauti visą jam rūpimą informaciją." Balandžio mėnesį tokie biurai bus atidaryti Vilniuje ir Klaipėdoje.
     Užsienyje vartotojų organizacijos leidžia specialius leidinius, kurie informuoja apie prekes, jų savybes, patikimumą ir kainas. Lietuvoje taip pat greitai dienos šviesą išvys toks leidinukas. Vartotojas ten suras ne tik informaciją apie buitinę techniką, bet ir jos kainas. Ten bus skelbiamos maisto produktų kainos, kokios kuriose parduotuvėse yra. Ši informacija pravers žmonėms su negale.
     Pirkdami stambesnį pirkinį pasikliauname garsios firmos vardu, nesusimąstydami apie modelį ir kokius nors prekės trūkumus. Pirkdami rizikuojame. Gerai, kada pasiseka nusipirkti kokybišką prekę. Vakaruose ši problema sprendžiama kitaip. Ten vyrauja prekių palyginamųjų tyrimų sistema. Užsienyje yra griežta prekių klasifikacija. Štai elektriniai virduliai. Iš prekybinio tinklo paimami esančių elektrinių virdulių pavyzdžiai. Komisija nustato virdulių visas savybes, kenksmingumą. Elektrinius virdulius sustato į eilę, nurodo firmą ir nufotografuoja. Po nuotraukomis rašoma, jog šios formos gaminys tinkamas vartoti, o šios - ne. Nurodoma kaina, vartojimo laikas ir dar daug kas. Nuotraukos spausdinamos įvairiuose leidiniuose. Pirkėjas, gavęs tokią nuotrauką, žino, kokį gaminį pirkti, o kokio nepirkti.
    
PIRKĖJŲ TEISĖS IR PAREIGOS
     Vartotojų teisės yra užfiksuotos 1994 metais priimtame Vartotojų teisių įstatyme. Pagal jį vartotojas turi teisę laisvai pirkti ir pasirinkti prekes. Pardavėjas negali pirkėjui primesti jam nereikalingos prekės. Jeigu vartotojas nepatenkintas įsigytos prekės kokybe, jis turi teisę kreiptis į pardavėją, reikalaudamas prekę pakeisti kokybiška arba grąžinti pinigus. Padarius nekokybiškai prekei žalą, vartotojas gali kreiptis į teismą prašydamas tam tikro atlygio.
     Nusipirkus nekokybišką prekę, tenka teisybės ieškoti parduotuvėje. Jeigu pardavėjas pirkėją ignoruoja, šis gali kreiptis į Valstybinę kokybės inspekciją, Valstybinę vartotojų teisių gynimo tarnybą, Vartotojų asociaciją. Reikia parašyti pareiškimą. Jame nurodyti prekės įsigijimo laiką ir dokumentus, parašyti skundą, kokių reikalavimų neatitinka ši prekė. Minėtosios institucijos ekspertai nustato tikrąją situaciją. Pasitvirtinus pirkėjo skundams, valstybinės institucijos privalo atstovauti vartotojo interesams ir priversti nekokybiškos prekės platintojus atlyginti pirkėjui padarytą žalą.
     Įstatymuose visas mechanizmas yra numatytas. Kasdieniniame gyvenime vartotojas patenka į keblią situaciją. Žmogus nežino, kur kreiptis, ieškoti informacijos ir užtarimo. A.Kvedaravičius teigia: "Visi vartotojai turėtų žinoti, kur reiktų kreiptis. Mes esame visuomeninė organizacija. Mūsų adresas retkarčiais pasirodo dienraščiuose. Kol kas mums trūksta žmonių. Pagalbos praėjusiais metais į mus kreipėsi apie penki šimtai vartotojų. Devyniasdešimčiai procentų mes padėjome. Gavę nusiskundimą kreipiamės į Kokybės inspekciją, Higienos centrą ir kitas institucijas. Reikalaujame situacijos ištyrimo ir ekspertų paskyrimo. Kitais žodžiais tariant, Vartotojų asociacija yra tarpininkas tarp vartotojų ir valstybinių institucijų."
     Prireikus pagalbos reiktų kreiptis šiuo adresu į Vartotojų asociaciją: Vilnius, Basanavičiaus 29a, antras aukštas, 9 kabinetas. Telefonas 614-888.
    
 

* * *
[Turinys] | [Grįžti]